ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מאכלי חלב בחנוכה
זאב גרינוולד
מקור המנהג לשחק בסביבון
זאב גרינוולד
מקום מנורת הזהב כיום
זאב גרינוולד
מותו של אלעזר בקרב
זאב גרינוולד
הקשר בין סיפור חנה ושבעת בניה לחנוכה
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סדר הדלקת נרות חנוכה
ערכים
הנרות הללו קודש הם - סיפור לחנוכה
אהרן לוי
חנוכה - חג העצמאות הרוחני
יחיאל ויצמן
סיפור חנוכה
יהודה רובן
מנורת בית המקדש
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מגילת אנטיוכוס
השאלה

מהי מגילת אנטיוכוס ומי כתבה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

מגילת אנטיוכוס נכתבה בארמית בתקופת בית המקדש השני. היא מתארת בקצרה את המלחמות והישועות של החשמונאים. מחברי המגילה היו בני מתתיהו עצמם (לפי דעת רבי סעדיה גאון), או זקני בית שמאי וזקני בית הלל (לפי דעת "בעל הלכות גדולות"). מסתבר שקראו למגילה על שם אנטיוכוס, ולא בשם יהודי המורה על ישועת ה', כדי להצילה מהחרמה ומשריפת השלטונות היוונים והרומאים.

בזמנים עברו נהגו לקרוא אותה בשבת חנוכה בבית הכנסת בלי ברכה.

רבותינו (יומא כ"ט, א') אומרים שמגילת אסתר היתה סוף כל הניסים. מקשה הגמרא: "הא איכא נס חנוכה?" (והרי יש את ניסי החנוכה?) ומתרצת שנס פורים הוא הנס האחרון שהורשו לכתוב, ואילו נס חנוכה שאירע לאחר מכן, אינו ניתן להיכתב. מפרשים התוספות (מגילה ז', א') שאין כוונת הגמרא לומר שלא ניתן לכתוב את מעשה חנוכה כלל, שהרי חכמים כתבוהו, כאמור, במגילת תענית, אלא הכוונה היא שלא ניתן לכלול את מעשה חנוכה הכתוב בין כ"ד ספרי הקודש של התנ"ך.

מעניין לציין, שהיו מדפיסים שצרפו מגילה זו לחומשים ולהפטרות בראשית תקופת הדפוס, לפני 400-500 שנה. משערים כי אחת הסיבות לצרוף זה קשורה לרבי סעדיה גאון שטרח ותירגם את המגילה לשפה הערבית המדוברת בזמנו, בגלל סיבה שהוא עצמו מזכיר אותה: "הטעם שאני מתאמץ לייסד סיפור זה, הוא מפני כמה אנשים שמכחישים את הסיפור". המכחישים היו כת הקראים שכפרו בנס חנוכה, כת שרבי סעדיה גאון לחם בה מלחמת חורמה.

במקומות רבים נמצאים הבדלים בעובדות שונות בין מגילה זו לבין ספרי החשמונאים וספר יוסיפון. אחד ההבדלים הוא בקורותיו של יהודה המכבי. לפי דעת המגילה נהרג יהודה על פני אביו, ולא התבלט במלחמות יותר מאחיו, ואילו לפי המקורות האחרים יהודה היה הרוח החיה בהנהגת היהודים לאורך שנות המרד, וכיהן כשש שנים אחר אביו. לעומת זאת, במגילת אנטיוכוס מובא נס פך השמן, שנשמט מן הספרים האחרים, אך מובא בהדגשה בדברי חז"ל.

כיום מסתמכים רוב המפרשים וכותבי דברי הימים על כל מה שמתאר תקופה זו: על ספר החשמונאים, ספר יוסיפון, ודברי חז"ל המוזכרים בתלמוד. הם מוסיפים גם את הדברים הכתובים במגילת אנטיוכוס.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
קורונה
  • העצמה אישית
  • בריאות ותזונה
  • תהילים
  • תוכניות רדיו
  • פעילות ערכים
  • מושגים ביהדות
  • מוזיקה יהודית
  • יהדות וחברה
  • זהות יהודית
  • הטיפ היומי
  • מיסטיקה וקבלה
  • מדע ויהדות
  • זוגיות
  • תפילה
  • פלאי גוף האדם
  • סיפור לשבת
  • פיתוח האישיות
  • פרקי אבות
  • אקטואליה יהודית
  • טעמי המצוות
  • בין ישראל לעמים
  • שבת
  • פרשת השבוע
  • אמונה ובטחון
  • חינוך ילדים
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • השקפה ואמונה
  • תרומות |  אודותינו |  צור קשר |  שאלות ביהדות |  סדרות |  לוח אירועים |  תמונות |  מאמרים |  הרצאות |  דף הבית |  תפריט ראשי:  
    משל ונמשל  |  השקפה ואמונה  |  חגים ומועדים  |  חינוך ילדים |  אמונה ובטחון |  פרשת השבוע |  שבת |  בין ישראל לעמים |  טעמי המצוות |  אקטואליה יהודית |  פרקי אבות |  פיתוח האישיות |  כללי |  סיפור לשבת |  פלאי גוף האדם |  תפילה |  זוגיות  |  מדע ויהדות |  מיסטיקה וקבלה |  הטיפ היומי  |  זהות יהודית |  דת ומדינה |  יהדות וחברה |  בית המקדש וגאולה  |  בחירה חופשית  |  שבת |  שאלות כלליות  |  מוזיקה יהודית |  מושגים ביהדות |  פעילות ערכים |  תוכניות רדיו  |  תהילים |  אקטואליה וחדשות |  בריאות ותזונה |  העצמה אישית |  קורונה |  נושאים:  
    RSS |  נוספים: