טל בן אלונה דביר בן שולמית אורן בן אילנה מור בת מלכה עידו נחום בן אֵיְלת עודד בן חוה אלירן בן מילנה אופיר בן דורית חיים נחום בן פייגא רבקה קרינה בת אירה אברהם מרדכי בן עדנה חיה אליזבט בת אירנה משה בן ורד יפה בת טובה יונתן בן איריס טל בן אסתר נדב בן עליזה גיא בן איילה יונתן בן מרינה מרים נועם מנחם בן לבה ברכה רועי בן טירנה נריה בן זיוה מתניה בן אורית אורי בן יוכבד אהרון יהושע בן חיה שושנה אלישיב בן פרידה יהונתן בן שושנה דוד בן נלה דביר בן תמר נתנאל בן יעל יובל בן יעל דוד בן איריס יהונתן בן רחל בן בן פליפה נתנאל בן סמדר יוסף יצחק בן צופיה אדם יהוד בן חוה יותם בן נעמי עמית בן הלנה אן ליאור בן אילנה אור בן מיכל עומר בן אילנית תום בן מגי שלום משה בן עליזה ליבנת בת זימרת דוד בן רונית ספיר בן בת שבע אבישי אביתר בן פנינה עילם בן אפרת אמיתי בן ברוריה טל בן אלונה דביר בן שולמית אורן בן אילנה מור בת מלכה עידו נחום בן אֵיְלת עודד בן חוה אלירן בן מילנה אופיר בן דורית חיים נחום בן פייגא רבקה קרינה בת אירה אברהם מרדכי בן עדנה חיה אליזבט בת אירנה משה בן ורד יפה בת טובה יונתן בן איריס טל בן אסתר נדב בן עליזה גיא בן איילה יונתן בן מרינה מרים נועם מנחם בן לבה ברכה רועי בן טירנה נריה בן זיוה מתניה בן אורית אורי בן יוכבד אהרון יהושע בן חיה שושנה אלישיב בן פרידה יהונתן בן שושנה דוד בן נלה דביר בן תמר נתנאל בן יעל יובל בן יעל דוד בן איריס יהונתן בן רחל בן בן פליפה נתנאל בן סמדר יוסף יצחק בן צופיה אדם יהוד בן חוה יותם בן נעמי עמית בן הלנה אן ליאור בן אילנה אור בן מיכל עומר בן אילנית תום בן מגי שלום משה בן עליזה ליבנת בת זימרת דוד בן רונית ספיר בן בת שבע אבישי אביתר בן פנינה עילם בן אפרת אמיתי בן ברוריה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מאכלי חלב בחנוכה
זאב גרינוולד
מקור המנהג לשחק בסביבון
זאב גרינוולד
מותו של אלעזר בקרב
זאב גרינוולד
מקום מנורת הזהב כיום
זאב גרינוולד
הקשר בין סיפור חנה ושבעת בניה לחנוכה
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור חנוכה
יהודה רובן
הנרות הללו קודש הם - סיפור לחנוכה
אהרן לוי
חנוכה - חג העצמאות הרוחני
יחיאל ויצמן
מתיוונים
יהודה רובן
מנורת בית המקדש
יהודה רובן
מאמרים נוספים
חוגגים חנוכה שמונה ימים
השאלה
18/12/2014

מדוע חוגגים בחנוכה שמונה ימים?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

תיאור המאורעות שאירעו למכבים, לאחר הנצחון על היוונים, מסביר את העובדה שהחג נקבע לשמונה ימים:

לאחר התשועה הגדולה שעשה ה' למכבים, הם שמו את פניהם לעבר בית המקדש. הם סגרו את הפרצות שפרצו היוונים, טיהרו את העזרה מן ההרוגים והפסלים, הרסו את המזבחות שבנו היוונים, ובנו מזבח חדש לה'. ביום כ"ה בכסלו הם חגגו את "חנוכת המזבח", ושמו את לחם הפנים על שולחן ה'. אך כאשר רצו להדליק את המנורה, לא מצאו שמן טהור להדליק בו, כי היוונים טימאו את כל השמנים.

בחסדי ה', נמצא לבסוף פך שמן טהור, החתום בחותמו של הכהן הגדול, אך היתה בו כמות שמן המספיקה להדלקה של יום אחד בלבד. שמן טהור חדש יכלו להכין רק בעוד שמונה ימים, כי עצי הזית שמהם הפיקו את השמן למנורת בית המקדש, גדלו בנחלת שבט אשר, ועד שילכו לשם ויחזרו, יעברו שמונה ימים. מה יעשו בינתיים? כיצד ידליקו את המנורה?

נשאלת שאלה יסודית: מדוע הוצרכו המכבים להמתין שמונה ימים כדי להשיג שמן טהור? והרי "טומאה הותרה בצבור", כלומר, שרשאים הם לעשות את עבודות המקדש גם בטומאה, אם רוב הקהל נטמא, ולאחר מלחמת המכבים רוב הציבור נטמא בטומאת מת. ואם כן, שמן טמא הרי היה להם לרוב ויכלו על פי הדין להשתמש בו?

התשובה היא שהחשמונאים לא רצו להדליק את המנורה בשמן טמא, מפני שהיתה זו הדלקה של חנוכת המנורה. בפעם הראשונה שמדליקים אותה יש צורך בטהרה.

ה' היושב בשמים ראה את מסירות נפשם ואת טוהר ליבם, ולכן, נעשה להם נס והשמן שבפך הקטן הספיק לשמונה ימים, עד שהכינו שמן טהור חדש. מפני נס זה קיימו וקיבלו היהודים עליהם ועל זרעם לחגוג את ימי חנוכה בכל שנה ושנה במשך שמונה ימים.

קיימת שאלה יסודית בנושא זה: מדוע מדליקים נרות במשך שמונה ימים, והרי נס פך השמן היה שבעה ימים בלבד, שהרי ליום אחד היה להם שמן ללא הנס? לשאלה זו ניתנו תשובות רבות, והרי מקצת מן התשובות:

טעם ראשון: את היום הראשון של חנוכה קבעו כחג על נס הניצחון במלחמה, שהרי ביום כ"ה בכסלו הם נחו מאויביהם, כמו בפורים שנקבע ביום שבו נחו מאויביהם. את שאר שבעת ימי החנוכה הם אמנם קבעו לזכר נס פך השמן.

טעם שני: העובדה שמצאו פך שמן טהור חתום בחותמו של הכהן הגדול, היא עצמה היתה נס. היוונים טמאו את כל בית המקדש במשך שנים ולא הותירו אבן על אבן שלא פגעו בה.

טעם שלישי: המכבים חילקו את השמן שבפך לשמונה ימים, כדי שהמנורה תדלק שעה קצרה בכל ערב, כך הם העדיפו לעשות, כדי שתהיה הדלקה בכל יום. אולם נעשה נס והמנורה האירה כל הלילה, וכך היה הנס בכל לילה ולילה משמונת ימים אלו.

לפי טעם רביעי הם נהגו באופן שונה: אחר ששפכו את השמן למנורה, נשאר הפך מלא כבתחילה ליום הבא, ולכן, היה נס כבר ביום הראשון.

לפי טעם חמישי הם הוריקו את כל השמן שבפך למנורה ונרותיה דלקו כל הלילה, ובבוקר היו הנרות במנורה מלאים שמן כבתחילה.

טעם שישי: היוונים רצו לעקור מלב ישראל את האמונה שהקב"ה מנהיג את העולם, וטענו שהכול מתנהג בדרך הטבע. רבים מישראל נהו אחריהם. עתה, כשראו את הנס שאירע שלא כדרך הטבע במנורה, הם נוכחו לדעת שהכול מתנהל על פי השגחתו של ה'. גם הטבע מונהג על ידי ה' והשגחתו. הם הבינו שגם היום היחיד שהיה בו שמן על פי דרך הטבע, כלומר, היום הראשון, גם הוא נס שמיימי, ולכן קבעו את חנוכה לשמונה ימים. היום הראשון על כך שהנר דלק בדרך הטבע ושבעה ימים על כך שהנר דלק באופן ניסי. ולכן, אנו אומרים בפיוט לחנוכה: "בני בינה ימי שמונה". כלומר, מכיוון שהיו "בני בינה", הבינו מהנס שהשמן הדולק בדרך הטבע – גם הוא נס, ולכן הם תיקנו "ימי שמונה" לחג החנוכה.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה