דור בן גליה דבורה בת מלכה משה חי בן פנינה אמנון סאן בן שרה שמעון יוחאי בן רחל יהושע בן ברוריה יוסף יצחק בן רחל רועי בן זהבה משה בן תרצה דביר בן לאה נעם בן אביטל אדיר בן ענת שחר בן מיכל אביהו בן ענת נתנאל בן פאני מישל בת אנגליקה אנגל כמו מלאך באנגלית יצחק בן דבורה סלבי נעמה בת איילת שילה בן תמי שקד שמעון בן אורנה ירין חיון בן קרן נריה בן נדיה דוד בן אירנה שלמון אלישיב בן רחל בריינה אורן בן אילנה אביחי שלום בן אסתר שחר בן מלכה עומר בן טלי ישראל בן שרה זיו בן תמר טליה אפרים איתן בן אינה מרים עמיחי בן סיגלית רחל אסיאס בן רבקה נדב בן ענת בכור חי בן הדס תומר יעקב בן ענת אופק מאיר בן חנה אלישבע איתמר נדב בן אסתר שגיא בן אורנה אגם בן מרב אריאל בן שירי מנחם מנדל בן רייזל פערל יואב בן יפעה אפרת אוריה בת אילנה אלעד בן סימה ליאור בן זינה אדיר בן ויקי יהושע בן פנינה יהושע חננאל בן מלכה יובל בן אביבה דור בן גליה דבורה בת מלכה משה חי בן פנינה אמנון סאן בן שרה שמעון יוחאי בן רחל יהושע בן ברוריה יוסף יצחק בן רחל רועי בן זהבה משה בן תרצה דביר בן לאה נעם בן אביטל אדיר בן ענת שחר בן מיכל אביהו בן ענת נתנאל בן פאני מישל בת אנגליקה אנגל כמו מלאך באנגלית יצחק בן דבורה סלבי נעמה בת איילת שילה בן תמי שקד שמעון בן אורנה ירין חיון בן קרן נריה בן נדיה דוד בן אירנה שלמון אלישיב בן רחל בריינה אורן בן אילנה אביחי שלום בן אסתר שחר בן מלכה עומר בן טלי ישראל בן שרה זיו בן תמר טליה אפרים איתן בן אינה מרים עמיחי בן סיגלית רחל אסיאס בן רבקה נדב בן ענת בכור חי בן הדס תומר יעקב בן ענת אופק מאיר בן חנה אלישבע איתמר נדב בן אסתר שגיא בן אורנה אגם בן מרב אריאל בן שירי מנחם מנדל בן רייזל פערל יואב בן יפעה אפרת אוריה בת אילנה אלעד בן סימה ליאור בן זינה אדיר בן ויקי יהושע בן פנינה יהושע חננאל בן מלכה יובל בן אביבה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מאכלי חלב בחנוכה
זאב גרינוולד
מקור המנהג לשחק בסביבון
זאב גרינוולד
מותו של אלעזר בקרב
זאב גרינוולד
מקום מנורת הזהב כיום
זאב גרינוולד
הקשר בין סיפור חנה ושבעת בניה לחנוכה
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור חנוכה
יהודה רובן
הנרות הללו קודש הם - סיפור לחנוכה
אהרן לוי
חנוכה - חג העצמאות הרוחני
יחיאל ויצמן
מתיוונים
יהודה רובן
מנורת בית המקדש
יהודה רובן
מאמרים נוספים
הניגוד בין תורת ישראל לתרבות יוון
השאלה

מהו הניגוד היסודי בין תורת ישראל לתרבות יוון?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

קיים צורך להסביר את הרקע ההיסטורי של היוונים:

היוונים הקדמונים לא ידעו כלל על קיומם של חוקים. הניכור שלהם בתחום זה היה כה גדול עד שהמילה 'חוק' אינה מופיעה כלל ביצירתו של הומרוס.

לאורך שנות ההיסטוריה, היוונים השחיתו את חייהם באמצעות תכונות הרוע שאותם הם יחסו לאליליהם.

מגמתם היתה ברורה: האושר וההנאה הם התכלית. כל מחסום שמאיים על הנהנתנות יוסט הצידה, גם אם הוא מוגן באתיקה הבסיסית של מצע המדינה. כך סיפק ההליניזם היווני לאינטרסנט היצרי קורת גג אינטלקטואלית מרגיעה.

תאוות ללא רסן מיוחסות כמעט לכל האלילים היוניים. בחזון התעתועים של המיתולוגיה היוונית, ביצעו האלים כל פשע ועשו כל מעשה עוון אפשרי. את כל אלו המציאו היוונים, כמו יתר עובדי האלילים, כאמתלה למילוי תאוותיהם האישיות חסרות הרסן. כמו הרומאים, גם הם ניצלו את פולחן האלילים כדי להתיר לעצמם כל צורה אפשרית של הפקרות ורשעות. בני האדם אשר העריצו אלים כה מושחתים, היו למעשה שותפים למעשים שיוחסו לאלילים.

בנוסף, הרגו היוונים את הזקנים והחולים. גם הריגת עבדים לא חייבה כל עונש. החוק הרומאי, לדוגמה, התיר לנושים, לאחר משפט בידי הקונסול, לחתוך את החייב לגזרים, ולתת לכל אחד מהנושים חלק מגופתו.

ברומא, ממשיכת יוון, במקום תובע ציבורי, יכול היה כל מאשים פרטי לתבוע אדם, ולקבל בתמורה חלק מרכושו של הקורבן. אפשרות זו עודדה האשמות שווא רבות נגד אנשים חפים מפשע.

חלק ממקדשי האלילים שמשו להתכנסויות שבהן עסקו במעשים הנקלים והשפלים ביותר. זאת ועוד, כל האצולה וכן האוכלוסיה הכללית שאבו עונג רב ממחזות של סבל אנושי ושפיכות דמים בזירה. מידי יום נהרגו מאות, אם לא אלפי בני אדם ע"י חיות טרף לקול תרועות הצהלה של קהל תובע שעשועים. כמו האשורים והפיניקים, היו גם היוונים מושחתים ביותר, ונעדרים לחלוטין אידיאלים של חסד ורחמים.

הרומאים שעשעו את עצמם בהשלכת אנשים לשיני חיות טרף ולעינוי בני אדם על סדים בציבור. הם עשו שימוש בכל אופני העינויים האכזריים, ועונש מוות ניתן בגין עבירות קלות ערך ביותר. גם בני משפחותיהם של הנידונים היו נמכרים לעבדות או מוצאים להורג.

עם חלוף הזמן כיסה מסך של זוהר את עמי קדם, ביחוד את היוונים והרומאים; לעיני הקורא מוצגת תרבות בנויה ושכלתנית, אולם אדם המעמיק בלימוד ההיסטוריה, מסוגל לראות את השחצנות הבלתי מוסווית ואת התאוות והאלימות שאפיינו עמים אלו.

מסכת השקרים שמטרתה ליפות את חייהם של עמי קדם, מכסה את מעשיהם האמיתיים. אך, כאמור, לאחר עמל רב, ניתן לעמוד על האמת ולהצביע על העוול האין סופי, שנעשה על ידי עמים אלו לעין השמש.

בתקופה קדומה מאוד בחר ה' באברהם אבינו ובצאצאיו אחריו - בעם ישראל, והטיל עליהם את הייעוד להיות "אור לגויים".

לאורך כל תקופות ההסטוריה, בד בבד עם המשטמה היוקדת והאנטישמיות, מצפים עמי תבל לראות ביהודי סמל לאדם מושלם, החי לפי דרך האמת. הם רואים בו, לעתים בלי שיודו בכך, הן את המצפן (מורה הדרך) של העולם והן את המצפון שלו. הסתכלות זו הינה אחת הסיבות (שאין באפשרותנו, כנראה, לשנותה) לשנאת העולם כולו לעם-עולם.

"אור לגויים" משמעותו סמל ודוגמה להעפלה רוחנית, ליחס מעולה בין אדם לחברו. אנו ניצבים תדיר ב'חלון הראווה' של העולם, מביטים עלינו בזכוכית מגדלת. אם אנו זוכים, אנו מהווים דוגמה לטובה, ובזכותנו חל שינוי מסויים לטובה בעולם כולו. באותה שעה ניתן לומר עלינו שאנו מהווים כבר עתה "אור לגויים". הצלחה מסוג זה מקרבת את בואה של הגאולה השלמה, את בואו של הקץ המצופה, שהנביאים התנבאו עליו בימים קדמונים.

בתוך ים זה של חטא, ניצבה באופן בולט דרך החיים היהודית כאי של צדק והגינות. התבוננות באורח החיים של עמנו בימי קדם מסוגלת להביא להתפעלות רבתי. מול שפל חסר תקדים זה, הרים היהודי אבוקה של טוהר, יושר וקדושה. מול עיוות ואכזריות הוא העלה על נס את הסיוע לזולת ואת גמילות החסדים. היהודי לא התפעל כלל מהסובב אותו ולמרות הכל הוא המשיך בדרכו... עד ימינו אלו.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה