קהלת בן טליה יובל יהודה בן רבקה נעמה אביהו בן ענת אמיר בן יהודית נריה דניאל בן הדסה אייל בן דבורה מאור בן אילה אופק בן אורלי איתמר בן מרב תומר בן אורלי זיו בן תמר טליה דוד בן שׂוֹכת (הכ' בקמץ) ואפרת רחל בת מזל ידידיה בן חווה אסף בן חוה מרדכי אברהם בן מלכה אברהם חננאל בן יפה אביב בן פליאה אור בן ז`קלין אלון בן דקלה אליה בן שמעונה ירדן בן פנינה עדיאל בת אילנה אוריין בן אלונה מעוז אברהם בן מזל דניאל חיים בן שרה גיל בן אסתר ידידיה בן עובדיה טל בן אלונה אופק בן לבנת מתן בן ענת יונתן מורדכי בן אילת עומר בן לימור משה בן תרצה אסיאס בן רבקה אברהם בן גלית אליה בן אורלית עופר בן סילבי עודד בן מיכל מאיר בן אורית אביעד בן ברוריה יהודה לייב בן רחל רישא נעם בן שרון אלירן בן איריס פלג פנחס בן יפה דביר בן גרניט אלכסנדר בן אוקסנה אביב חגי בן רונית רינת עמית בת מירה אוריאל בן ברוריה ברנדל נתנאל בן קרן קהלת בן טליה יובל יהודה בן רבקה נעמה אביהו בן ענת אמיר בן יהודית נריה דניאל בן הדסה אייל בן דבורה מאור בן אילה אופק בן אורלי איתמר בן מרב תומר בן אורלי זיו בן תמר טליה דוד בן שׂוֹכת (הכ' בקמץ) ואפרת רחל בת מזל ידידיה בן חווה אסף בן חוה מרדכי אברהם בן מלכה אברהם חננאל בן יפה אביב בן פליאה אור בן ז`קלין אלון בן דקלה אליה בן שמעונה ירדן בן פנינה עדיאל בת אילנה אוריין בן אלונה מעוז אברהם בן מזל דניאל חיים בן שרה גיל בן אסתר ידידיה בן עובדיה טל בן אלונה אופק בן לבנת מתן בן ענת יונתן מורדכי בן אילת עומר בן לימור משה בן תרצה אסיאס בן רבקה אברהם בן גלית אליה בן אורלית עופר בן סילבי עודד בן מיכל מאיר בן אורית אביעד בן ברוריה יהודה לייב בן רחל רישא נעם בן שרון אלירן בן איריס פלג פנחס בן יפה דביר בן גרניט אלכסנדר בן אוקסנה אביב חגי בן רונית רינת עמית בת מירה אוריאל בן ברוריה ברנדל נתנאל בן קרן
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
צוואת דוד המלך
זאב קצנלבוגן
נתינת התורה על הר סיני
זאב גרינוולד
דוד וגולית
זאב גרינוולד
מגילת רות
זאב גרינוולד
מה הן התכונות הדרושות למלך?
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור מגילת רות
ערכים
מהות החג ושמותיו
ערכים
סיפור מגילת רות
יהודה רובן
דוד המלך
יהודה רובן
הר סיני – מקומו, טבעו ופלאיו
יהודה רובן
מאמרים נוספים
תאריך חג השבועות
השאלה
האם מופיע בתורה התאריך של חג השבועות?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
התורה אינה מציינת בפירוש את התאריך בו חל חג השבועות. הוא תלוי בחג הפסח, ביום הבאת העומר: "וספרתם לכם ממחרת השבת, מיום הביאכם את עומר התנופה... עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום, והקרבתם מנחה חדשה לה'" (ויקרא כ"ג, ט"ו-ט"ז).
דומה שהדבר נובע ממרכזיותו של החג. אמנם את החג חוגגים ביום מסויים, הוא ו' בסיון, אך השפעתו של החג אינה מצטמצמת במצוה אחת, ביום אחד ובתאריך מוגבל ומסויים. מתפשט הוא על כל המצוות, מקיף את כל העתים וחודר למעמקי התשתית של עם ישראל.
אמנם ירידת ה' על הר סיני ונתינת התורה חלו בזמן מסויים, אולם הקול הגדול שנשמע מתוך הענן והערפל לא יסף, כלומר, לא פסק, קולו קיים לעולם. קבלת התורה נמשכת והולכת בכל ימי חיי האדם, היא מתחדשת ומתרעננת מדי יום ביומו, בכל הדורות ובכל הזמנים.
ה' לא רצה להגביל את מתן תורה ליום ידוע, לפי שצריך האדם לחוש בכל יום כאילו "היום הזה ה' אלקיך מצוך לעשות את החוקים האלה ואת המשפטים" (דברים כ"ו, ט"ז). וכן אמרו חז"ל: "בכל יום יהיו בעיניך כחדשים", כאילו בו ביום נצטווינו עליהם (רש"י שם).
מתן תורה הוא היסוד לכל הווייתנו וקיומנו כעם ה'. כל המצוות, החוקים והמשפטים, מכח אותו מעמד שמימי הם באים. כל החגים והמועדים המקודשים - ממנו הם. לכן, לא מוזכר בתורה במפורש יום מתן תורה, כי הוא יסוד כל התורה.
זאת ועוד, חג מתן-תורה אינו זקוק למצוה מסויימת שתייחד אותו ותבליטהו. אין הוא נדרש לשום עשיה ופעולה שתגביל ותגדיר אותו. נוצץ הוא ומזהיר מכח סגולתו החובקת זרועות עולם. אין השורש זקוק לענף, ואין הכלל נצרך לפרט, זהו חגה של כל התורה כולה על מצוותיה, חגיה ומועדיה.
זהו גם חגו המיוחד של עם ישראל, חג יצירתו, קיומו ונצחיותו. יצירתו - "היום הזה נהיית לעם לה' אלוקיך" (דברים כ"ז, ט'). קיומו, כדברי רבי סעדיה גאון: "אין האומה הזאת אומה – אל בחוקיה ובתורותיה". נצחיותו - "ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו".
תרי"ג המצוות הן השרשים של עם ישראל. מכאן רעננותו התמידית, התחדשותו הבלתי פוסקת וזקיפות קומתו הנצחית של עם ישראל.
זהו חגה של כל הבריאה. יום בו הושתת קיומה והתבסס מעמדה. על ידי קבלת התורה ניצל העולם מהרס וכליון, מתוהו ובוהו.
בנוסף, חג מתן תורה עצמו אינו מוזכר בתורה. הוא נקרא בתורה חג הביכורים או חג השבועות. השם חג השבועות מתקשר ישירות אל מצוות ספירת הימים והשבועות המסתיימת ביום זה, אך לא קיים אזכור שביום זה אירע המאורע הכביר של מעמד הר סיני ששינה עם ועולם.
אין אנו חוגגים את זכרונו ההיסטורי של מעמד הר סיני. חגנו חל ביום סיום הספירה לקראת מעמד נכבד זה.
המון העבדים שיצאו ממצרים לא היו מסוגלים לקבל את התורה. תחילה היה צורך לשנות את האווירה, ליצור את האטמוספירה הרוחנית הראויה, לשנות את סולם העדיפויות. העם היה זקוק לפסק זמן כדי להתכונן כראוי למפגש עם האלוקים. ארבעים ותשעה ימי הספירה סיפקו לו הזדמנות פז להיערכות נפשית בצורה הדרגתית ויסודית לקראת המאורע הגדול. קליטה והפנמה נכונה של דברי התורה תלויות בהתבוננות מעמיקה ומתמשכת המכשירה את הלבבות מתוך תחושת התעלות ונקיות הדעת והנפש. אלה הכינו את הנשמה להבנת מעמד זה על כל עומקיו. ההכנה היא העיקר.
ועל כן, יום החמישים לספירה, היום שלפני מתן תורה, הוא יום החג. יום החג לדורות. ביום זה על האדם לעצור (ואכן, החג נקרא בפי החכמים – "עצרת") ולבדוק את המלאי הרוחני שרכש בימי ההכנה. ביום זה הוא מאזין לקולות העולים מלבו, המלמדים אותו האם אמנם התעדן כראוי, האם חידד את תחושותיו בימי ההתבוננות שנקבעו לו. עליו לברר, אם אכן יהיה מסוגל לקלוט ולהתפעם נכונה מדברי התורה ולהתחנך לאורם. וכל אלו משמשים לו כהכנה לקבלת התורה בימים ההם במדבר סיני, ובזמן הזה, בכל דור ודור, כאשר חוזר אורו של יום קדוש ומיוחד זה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה