עידו יוסף בן אמי אליה בן דבורה חגי בן פרידה אלעד בן רונית רועי בן מיכל דור ישראל בן ויקטוריה איתי בן אסתר אברהם אריה לייב בן אסתר שניר אליעזר בן עיינה איתמר בן צורית שאול שלום בן רות דניאל בן אילנה תומר בן נורית בכור חי בן הדס אוריאן דוד בן עדי ענבר בת גילה דוד ישראל בן אתי טל עדי בת אסף דור בן מיכל עדי רבקה בת אהובה ציון חיים בן נטלי איילון בן חוה אלמוג בן נירה משה בן ורד מייה בת קרן גל בן איריס אגם בן מרב דביר בן גרנית משה בן אמה נתנאל בן פאני ספיר בת יפית גלעד בן שרה יואב שמואל בן בקי רבקה יונתן מרדכי בן איילת דביר בן גרניט נועם בן טובה ים בן ורוניק עמיחי בן סיגלית רחל יובל בן אביבה עומר בן סיגל עזריאל בן חוה שמעון בן שושנה מרדכי אהרון בן גולדה אברהם בן גלית אור בן מיכל נטע בן ליעד אברהם אשר בן רבקה אלרואי חיים בן חנה ניר בן לימור רפאל בן מרים עידו יוסף בן אמי אליה בן דבורה חגי בן פרידה אלעד בן רונית רועי בן מיכל דור ישראל בן ויקטוריה איתי בן אסתר אברהם אריה לייב בן אסתר שניר אליעזר בן עיינה איתמר בן צורית שאול שלום בן רות דניאל בן אילנה תומר בן נורית בכור חי בן הדס אוריאן דוד בן עדי ענבר בת גילה דוד ישראל בן אתי טל עדי בת אסף דור בן מיכל עדי רבקה בת אהובה ציון חיים בן נטלי איילון בן חוה אלמוג בן נירה משה בן ורד מייה בת קרן גל בן איריס אגם בן מרב דביר בן גרנית משה בן אמה נתנאל בן פאני ספיר בת יפית גלעד בן שרה יואב שמואל בן בקי רבקה יונתן מרדכי בן איילת דביר בן גרניט נועם בן טובה ים בן ורוניק עמיחי בן סיגלית רחל יובל בן אביבה עומר בן סיגל עזריאל בן חוה שמעון בן שושנה מרדכי אהרון בן גולדה אברהם בן גלית אור בן מיכל נטע בן ליעד אברהם אשר בן רבקה אלרואי חיים בן חנה ניר בן לימור רפאל בן מרים
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
צוואת דוד המלך
זאב קצנלבוגן
נתינת התורה על הר סיני
זאב גרינוולד
דוד וגולית
זאב גרינוולד
מגילת רות
זאב גרינוולד
מה הן התכונות הדרושות למלך?
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור מגילת רות
ערכים
מהות החג ושמותיו
ערכים
סיפור מגילת רות
יהודה רובן
דוד המלך
יהודה רובן
הר סיני – מקומו, טבעו ופלאיו
יהודה רובן
מאמרים נוספים
קריאת תהילים בשבועות
השאלה

מי חיבר את ספר תהלים ומדוע נוהגים לומר אותו בחג השבועות?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

נוהגים לומר את כל ספר תהלים בליל חג השבועות כי דוד המלך מחבר ספר תהלים נולד ונפטר בחג זה.

מזמורי התהלים עשויים בכפל פנים: מצד אחד, הם משמשים לתפילה, ובמובן זה הם נושאים את דברי האדם אל הקדוש ברוך הוא. מצד שני, הם נכתבו ברוח הקודש, ומבטאים את דבריו של הקדוש ברוך הוא אל האדם. דוד המלך, אסף, הימן, ידותון ושלושת בני קרח, שמפיהם נכתבו פרקי התהלים, נמנים עם מ"ח (48) הנביאים שהתנבאו לישראל. אחד מתפקידיו של הנביא היה להתפלל אל ה'. מכיוון שה' לימד את הנביא כיצד להתפלל, לכן, דברי התפילה שיצאו מפי הנביא, בהפילו תחינה לפני ה', הם גם דברים שנאמרו מאת ה' אל הנביא. ואכן, רבי סעדיה גאון כותב שספר תהלים נאמר בנבואה מאת ה' לדוד. ולכן, כשם שרק נבואה שנצרכה לדורות נכתבה, כך גם מזמורים אלו עשויים לשמש פֶה לכל תחושה העולה בליבו של האדם בכל הדורות: תחושה של הודיה ושל שמחה ותחושה של כאב, של הידרדרות ושל כישלון. ואמנם, במדרש תהלים נאמר: "ר' יודן אומר בשם ר' יהודה: כל שאמר דוד בספרו, כנגדו וכנגד כל ישראל וכנגד כל העיתים אמרו".

גם כיום מרבים באמירת תהלים ביחידות או בקבוצות, בזמנים מזדמנים או בקביעות, ברצף או במקוטע. גם כיום כוחם של פרקי התהלים רב לבטא הודיה או תקווה לישועה.

גדולי הדורות הרבו לתאר את השפעתם של פרקי התהלים. רבי חיים פלאג'י הציג את שלושת השמות של ספר התהלים כמצביעים על כוחו. הספר קרוי תהלים - תלים וזמירות. תהלים - משום שהוא לשון שבח והילולים לבורא העולם. תלים - משום שהכול תולים בו את עיניהם, בידיעה שאמירתו עשויה להציל מכל צרה ומצוקה. זמירות - לשון חיתוך וכריתה, כי מזמורי תהלים מבטלים וכורתים כל קטרוג המאיים על עם ישראל כולו או על יחידים מתוככי העם.

בהסבירו מדוע השם שהתקבל לספר הוא 'תהלים', ולא 'תהילות', תיאר הרב שמשון רפאל הירש את האופן שבו יש לומר תהלים. אמירה בצורת מלמול וללא כוונה, אין בה כדי להפוך את המזמורים לתפילה שתתקבל על ידי הקדוש ברוך הוא. המזמורים הכתובים הם אמצעים להכוונת הלב אל ה', "והם נעשים לתהילות, רק כאשר תוכנם ממלא את ליבנו ומוצא ביטוי חי על שפתותינו".

חשוב להדגיש שפרקי תהלים שאינם נאמרים במלוא הכוונה וללא להט הלב הרצוי, אמנם אינם משיגים את כל מטרתם, כי הכוונה היא הלוז הפנימי של האמירה, אולם יש ערך לכל אמירה, לכל תפילה ולכל מזמור. בשמים לא משיבים אדם ריקם, והכול נכלל בפנייתם של ישראל לאביהם שבשמים ולבקשת רחמים ממעון קודשו. לכן, גם כאשר קשה להתפלל, גם כאשר הלב ממאן להצטרף למילים הנאמרות בפה, אין להרפות מהספר המלווה את עם ישראל מימות עולם, הוא ספר התהלים.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה