מאור בן אילה אליסיה בת לודמילה עידו נחום בן אֵיְלת אופיר בן אורלי אביב חגי בן רונית רינת גבריאל בן אינגה גל ניסים בן שרה אוריין בן אלונה חנה בת רבקה שגיא בן יעל רז בן מרים ליאור בן כרמית עדי בת אסף אור לוי יאיר חיים בן דגנית רועי בן ליאת צדוק אברהם בן רחל בריינה אלמה בת לאה ג`ודית לין בת מרילין דביר בן מרים דוד בן פירחיה אביהו בן ענת ידידיה בן זהבה אלון בן אילה הדר בן סמדר איתמר ניסים בן מלכה דינה אליהו בן חנה עילַי בן שלומית איתי בן איטה נדב בן מלכה נצחיה עדיאל בן מיכל מיה בת יהודית שושן בת רינה נתנאל חי בן בלה דור בן מיכל אריאל בן אושרת קרן בת רות אמה בת שרון מיכאל ליאון בן אסתר עידו בן כוכבה יאיר בן ציונה צילה יצחק בן יעל יוכבד ליאור בן נתנאל אלחנן שמעון בן חנה אלמוג בן אורית אדם בן מיכל מטה ראובן בן חנה אגם בת חן פריאל בן אילה אבירם בן מלכי מאור בן אילה אליסיה בת לודמילה עידו נחום בן אֵיְלת אופיר בן אורלי אביב חגי בן רונית רינת גבריאל בן אינגה גל ניסים בן שרה אוריין בן אלונה חנה בת רבקה שגיא בן יעל רז בן מרים ליאור בן כרמית עדי בת אסף אור לוי יאיר חיים בן דגנית רועי בן ליאת צדוק אברהם בן רחל בריינה אלמה בת לאה ג`ודית לין בת מרילין דביר בן מרים דוד בן פירחיה אביהו בן ענת ידידיה בן זהבה אלון בן אילה הדר בן סמדר איתמר ניסים בן מלכה דינה אליהו בן חנה עילַי בן שלומית איתי בן איטה נדב בן מלכה נצחיה עדיאל בן מיכל מיה בת יהודית שושן בת רינה נתנאל חי בן בלה דור בן מיכל אריאל בן אושרת קרן בת רות אמה בת שרון מיכאל ליאון בן אסתר עידו בן כוכבה יאיר בן ציונה צילה יצחק בן יעל יוכבד ליאור בן נתנאל אלחנן שמעון בן חנה אלמוג בן אורית אדם בן מיכל מטה ראובן בן חנה אגם בת חן פריאל בן אילה אבירם בן מלכי
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
צוואת דוד המלך
זאב קצנלבוגן
נתינת התורה על הר סיני
זאב גרינוולד
דוד וגולית
זאב גרינוולד
מגילת רות
זאב גרינוולד
מה הן התכונות הדרושות למלך?
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור מגילת רות
ערכים
מהות החג ושמותיו
ערכים
סיפור מגילת רות
יהודה רובן
דוד המלך
יהודה רובן
הר סיני – מקומו, טבעו ופלאיו
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מאורע חד פעמי
השאלה
במה מתבטא ייחודו של מעמד הר סיני?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
מעמד הר סיני היה מאורע חד פעמי בתולדות האנושות. מאז בריאת העולם ועד ימינו לא נודע על מאורע נוסף שבו נכחו מיליוני בני אדם (שש מאות אלף מבוגרים, מלבד נשים, זקנים וטף). היתה זו התגלות נבואית אדירה שלוותה בקולות וברקים, בקול שופר חזק מאוד ובלהבת אש שבערה עד לב הרקיע. במעמד הר סיני היה העם כולו, ללא יוצא מן הכלל, עד ראייה ושמיעה להתגלות אלוקית אדירת הוד שבישרה את מתן לוחות הברית לעם ישראל.
עם ישראל מוזהר לשמור בזכרונו את רישומו האדיר של מעמד מתן תורה: "רק השמר לך ושמור נפשך מאד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב " (דברים ד', ט'-י').
נתינת התורה בפומבי לנגד עיניה של אומה שלמה, מבטיחה את סילוקה של כל אפשרות ערעור או פקפוק, חלילה, באמיתות התורה.
המידע שניתן בהר סיני מועבר בשלמותו מדור לדור, מאב לבנו. ההורים מסבירים לילדיהם שהם ראו זאת אצל הוריהם, וכן הלאה לאורך כל הדורות. כולם מציינים שקבלה זו הועברה אליהם מבני הדור הראשון שעמדו למרגלות הר סיני וקיבלו את התורה במעמד נבואי נשגב. מיליוני האנשים, המעבירים בו זמנית את התורה לילדיהם לאורך כל הדורות, מפריכים בעצם קיומם והנהגתם את דבריהם של המכחישים.
כמות המידע המועברת בכתב ובעל פה היא חריגה בהיקפה. אוצרות מידע אלו קשורים בקשר בל יינתק לעשייה מעשית יום יומית או תקופתית. הרעיון והמעשה חוברים יחדיו והופכים לדרך חיים קבועה וברורה.
אבותינו, שהעבירו לנו את התורה דור אחר דור, שרשרת האנשים בני כל הדורות שלמדו אותה בשמחה וקיימו את מצוותיה בחרדת קודש, הם העדים למעמד הר סיני, מעמד שלא היה כדוגמתו ולא יהיה כדוגמתו לעולם.
זאת ועוד, מעמד מתן תורה הוא העובדה המקובלת ביותר בכל הדתות המערביות. ומהווה את עיקרו של העולם התרבותי. גם כיום בנויים ערכיה של כל חברה תרבותית הקיימת בעולם על יסודות תורת משה מסיני.
לא ייפלא מדוע קיימת הסכמה כללית על אמינותו של מעמד הר סיני! למעמד זה יש את כל המאפיינים של אירוע היסטורי. תופעה שמעידים עליה מיליוני אנשים, אינה אלא עובדה! ההתגלות האלוקית בהר סיני היא המאמתת את טענת היהדות ומבדילה אותה מכל דת אחרת. לא קיימת דת נוספת שניתן לאמת אותה על סמך עדות! בהתגלות פומבית זו למרגלות הר סיני טמון כוחו של העם היהודי. התגלות זו מהווה את הבסיס להליכתו של עם ישראל בדרך התורה והמצוות במשך 3,300 השנים האחרונות.
למרבה התדהמה, כל הדתות טוענות טענה, שמעצם מהותה אינה ניתנת לאימות. הן טוענות שהאלוקים העביר את מצוותיו לכל האנושות על ידי אדם אחד בלבד... זוהי טענה שמבחינה היסטורית אין כל אפשרות לאמתה או להכחישה. לכן, אין היא עומדת כלל למבחן ההיסטורי.
אין גורם מרכזי יותר בתרבות המערבית מאשר האמונה בא-ל אחד ובעשרת הדברות! והנה, הרעיונות והמושגים העיקריים של תורת ישראל נלקחו, כאמור, על ידי דתות אחרות, מלבד רעיון מרכזי אחד-ההתגלות לפני האומה כולה. רעיון זה מהווה יסוד והוכחה לתורת ישראל. בכל הדתות לא מופיעה התגלות אלוקית או העברה רעיונית ממרום שהתקיימו לעיני העם כולו או לפחות לעיני חלק גדול ממנו. מדוע? הדבר אינו מפתיע כלל. התורה עצמה כתבה זאת מראש! הקב"ה פונה בתורתו אל כל יהודי בכל דור ודור ומבטיח לו: "כי שאל נא לימים ראשונים, אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא אלוקים אדם על הארץ, ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו? השמע עם קול אלוקים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי?... או הניסה אלוקים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסות, באותות ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדולים, ככל אשר עשה לכם ה' אלוקיכם במצרים לעיניך?" (דברים ד', ל"ב-ל"ד). התורה מבטיחה כי בשום מקום בעולם - "מקצה השמים ועד קצה השמים", ולכל אורך ההיסטוריה האנושית - "למן היום אשר ברא אלוקים אדם על הארץ", לא תהיה אומה כלשהי בעולם שתטען אי פעם, שהיתה לה התגלות אלוקית לעיני כל האומה, כפי שהיתה במעמד הר סיני!
ואמנם, הבטחה זו התקיימה במלואה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה