אליהו בנימין בן לוסיאן נהוראי הראל בן נופית אלישע יהודה בן חגית אופיר בן שרון עידן בן ירדן ירדנה נריה בן רבקה ים בן ורוניק אופק בן רוית איתן בן שרה ארי בן אילנית אלירז בן רחל (רחלי) נתנאל חי בן בלה משה ליאב בן מרים ליאורי מוריה אמיני  נבו בן פריבה רון בן חבצלת יובל בן בתיה מאור בן רחל נתנאל בן לילי אפיטה בן מירב אליה בן מירב הירש בן רחל רפאל בן דינה יורם בן מרים אהרון בן בת שבע חיים יחיאל בן מרים אוריין בן אלונה נתן בן גליה ענבר היימן בת יפעת ינון בן אפרת קרן בת רחל עומר בן סיגל יוסף חיים בן מרים אביתר בן נטלי ליאור בן שרית זיו בת דניאל יונתן בן רחל ניקי בן יוליה חי חנניה בן פנינה איתי בן אורית חן חנן בן ורד רועי בן ליאת ארז בן גיטה שרון בן אורלי לוי יצחק בן חיה אוראל בן איריס סהר בן תמר שלום משה בן עליזה אריאל חנן בן ורדה רות רון בן נאירה אליהו בנימין בן לוסיאן נהוראי הראל בן נופית אלישע יהודה בן חגית אופיר בן שרון עידן בן ירדן ירדנה נריה בן רבקה ים בן ורוניק אופק בן רוית איתן בן שרה ארי בן אילנית אלירז בן רחל (רחלי) נתנאל חי בן בלה משה ליאב בן מרים ליאורי מוריה אמיני  נבו בן פריבה רון בן חבצלת יובל בן בתיה מאור בן רחל נתנאל בן לילי אפיטה בן מירב אליה בן מירב הירש בן רחל רפאל בן דינה יורם בן מרים אהרון בן בת שבע חיים יחיאל בן מרים אוריין בן אלונה נתן בן גליה ענבר היימן בת יפעת ינון בן אפרת קרן בת רחל עומר בן סיגל יוסף חיים בן מרים אביתר בן נטלי ליאור בן שרית זיו בת דניאל יונתן בן רחל ניקי בן יוליה חי חנניה בן פנינה איתי בן אורית חן חנן בן ורד רועי בן ליאת ארז בן גיטה שרון בן אורלי לוי יצחק בן חיה אוראל בן איריס סהר בן תמר שלום משה בן עליזה אריאל חנן בן ורדה רות רון בן נאירה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מציאת כלי המקדש בעיר רומא
זאב גרינוולד
חורבן בית המקדש רמוז בתורה
זאב גרינוולד
תענית י``ז בתמוז
זאב גרינוולד
מהות הגאולה
זאב גרינוולד
חורבן שני בתי המקדש
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
שנאת חינם וחורבן הבית
יהודה רובן
תבנה חומות ירושלים
יהודה רובן
כלי בית המקדש הראשון: בבבל, בירושלים או ..
יהודה רובן
בשערייך ירושלים
יהודה רובן
נבואות החורבן
יהודה רובן
מאמרים נוספים
הקדושה בכותל המערבי
השאלה
איזו קדושה יש בכותל המערבי?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
הכל היו מודעים לכך, ששכינת הקדוש ברוך הוא שרויה בבית מקדשו וניסים מופלאים נעשים בו. כאשר הנביא הזהירם מפני החורבן המשמש ובא, ענו לו בביטחון: "היכל ה', היכל ה'!" יש בידם תעודת ביטוח וחסינות. ה' לא יתן למקדשו ליפול ביד צר.

הם לא הבינו, שבית המקדש משקף את שכינת ה' השורה בלבבות בני עמו, כמו שנאמר: "ועשו לי מקדש – ושכנתי בתוכם" (שמות כ"ה, ח'), בליבם ממש. הם לא הבינו, שכאשר הם חוטאים ומגרשים את שכינת ה' מליבם, השכינה מסתלקת – באותה מידה – מבית המקדש. ולכן, כשהחטאים גברו, והשכינה הסתלקה, לא היה עוד מעצור מפני האוייב.

כאשר האוייב שילח אש בבית המקדש, יצאה בת מן קול השמים ואמרה: "בית חרב החרבת...", החטאים החריבוהו!
כביטוי מוחשי לרעיון רוחני זה, לא חרב בית המקדש כליל. שלמה המלך עליו השלום, בונה בית המקדש, התנבא בספרו "שיר השירים" לאמר: "הנה זה (הקדוש ברוך הוא) עומד אחר כותלינו" (שיר השירים ב', ט'), כאשר כוונתו לכותל המערבי, שישאר לעולם. לא ישלטו בו שונאים, לא להבות אש ולא שיני הזמן. "מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי".

מדוע נבחר הכותל המערבי לסמל רעיון זה: בית הוא מעון של קבע, ואילו כותל הוא מקום מנוחה ארעי. נשענים עליו וחוסים בצילו. מערב הוא צד שקיעת החמה, צד הערב והחשיכה. בית המקדש – פתחו למזרח, אל הזריחה, ממנו יוצאת האורה. במערב, בעת החשיכה, יוותר תמיד כותל שאפשר יהיה להשען עליו, לשהות בצילו. "הכותל המערבי", שלא זזה ממנו שכינה.

נכון, החטאים מרחיקים את האדם מה' ואת ה' מהאדם. כל זה נכון – אבל "שכינה לא בטלה", תמיד ישמר בלב העם "כותל מערבי" שלא זזה ממנו שכינה.
על גילויו של הכותל המערבי שהיה מכוסה שנים רבות, מסופר הסיפור הבא:

לפני כחמש מאות שנה, כבש השולטן הטורקי את ירושלים. יום אחד הוא השקיף בעד החלון וראה אישה ישישה נושאת שק גדוש באשפה, מטפסת על תל האשפתות שלמרגלות הבניין ושופכת את האשפה בראש הערימה. חרה אפו על הזקנה שהעזה לעשות זאת מתחת לחלון משכנו, הורה לאנשיו להביאה לפניו והרעים עליה בקולו: "מה המעשה אשר עשית?"

הצטדקה וענתה: "אישה נוצריה אני, ומקום מושבי רחוק מירושלים מהלך שני ימים, ומסורת עתיקה בידינו מזקני הרומאים, אשר כל איש מבני ירושלים יביא אשפתו לכאן בכל יום, הדר בסביבותיה יביא אשפתו פעמיים בשבוע, והמרוחק שלושת ימים ישפוך כאן אשפה פעם אחת בחודש".
תמה השולטן: "על מה ולמה?"

ענתה ואמרה: "משום שהיה כאן בית אלוקי ישראל, והרומאים שרפוהו והחריבוהו, רק כותל אחד שרד ולא היה לאל ידם להורסו. לכן הם גזרו לכסותו באשפה ולהסתירו, ולא יזכר ולא יראה עוד".

השתאה השולטן ופקד לחבוש את הישישה במשמר, עד אשר יחקור וימצא האם אמת בפיה. הוא הורה לאנשיו לארוב למתקרבים אל המקום, ולעצור כל מביא אשפה. עצרו השומרים איש אחר והביאוהו לפניו, וגם הוא אמר כי מסורת עתיקת יומין היא.

הורה השולטן לשחרר את האישה מכילאה, והעביר קול לאמר: "מי האיש החפץ לשאת חן וחסד מלפני השולטן, יבוא אל גבעת האשפתות אשר למרגלות המחכמה ויעשה כמעשהו". התקבץ עם רב, אנשים ונשים, נוער וטף. נטל השולטן סל ומגרפה וטיפס על גל האשפה. גרף ומילא את הסל, ולפני שירד הוציא מכיסיו חופני מטבעות כסף וזהב והשליכם על הגל. מיד התנפלו הצופים על מיצבור האשפה הגבוהה העבירוה לסלים וסילקוה את מחוץ לשער הדרומי, שנקרא "שער האשפות". כך עמלו חודש ימים עד שפינו את מצבור האשפה והגיעו לקרקעית, והכותל המערבי נגלה בכל הדרו. העמיד השולטן שומרים, והורה שאם יבוא איש להשליך שם אשפה יכלאוהו.

לאחר מכן קרא לרב הקהילה היהודית ודיבר על ליבו שישוב ויבנה את בית המקדש בהדר גאונו ותפארתו כיד המלך, מאוצרות השולטן.

ענהו הרב: "נודה למעלתו של רוב חסדו, אך מייחלים אנו למלך המשיח שיתגלה במהרה, והוא שיבנה את בית הבחירה". אך זאת ביקש, שהכותל המערבי יוכר כמקום תפילתם של היהודים, בו יעתירו לבניין בית המקדש.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה