אייל משה בן אהובה אוהד בן דבורה דבי הגר גיא בן מירב יובל בן יעל גיל בן חוה מעוז אברהם בן מזל איתי יששכר בן אסתר יאיר בן חגית הדר מרים כהן אייל בן מרים נועה בת ליאורה איתן בן שרה ישעיהו בן חנה יואב שמואל בן בקי רבקה עמיחי ישראל בן יסכה נפתלי צבי בן ציפורה עילאי בן אושרה אופק בן אורלי חיים יחיאל בן מרים שלום בן רחל מקסים בן טלה גיא בן מילכה דניאל בן אילנה מיה בת יהודית אסף שמעון בן זהבה עילי בן אלישבע דוד בן רונית ליאור בן אילנה עידן בן ירדן ירדנה אליסיה בת לודמילה נוריאל בן תמימה פרומה דפנה בת מעיין אפיק בן לימור שחק יוסף בן מירב ירושה דניאל אפלבוים בן אמה לירן בן תמר רחל עידו בן רויטל דביר בן חגית אריאל בן אושרת יונתן בן גאולה עדיאל בת אילנה אבישי בן מיקי רון בן נאירה גל ניסים בן שרה דניאל בן מיה בניהו בן אושרת נעה בת נצחונה שגיא בן נעמית נועם בת הדס אייל משה בן אהובה אוהד בן דבורה דבי הגר גיא בן מירב יובל בן יעל גיל בן חוה מעוז אברהם בן מזל איתי יששכר בן אסתר יאיר בן חגית הדר מרים כהן אייל בן מרים נועה בת ליאורה איתן בן שרה ישעיהו בן חנה יואב שמואל בן בקי רבקה עמיחי ישראל בן יסכה נפתלי צבי בן ציפורה עילאי בן אושרה אופק בן אורלי חיים יחיאל בן מרים שלום בן רחל מקסים בן טלה גיא בן מילכה דניאל בן אילנה מיה בת יהודית אסף שמעון בן זהבה עילי בן אלישבע דוד בן רונית ליאור בן אילנה עידן בן ירדן ירדנה אליסיה בת לודמילה נוריאל בן תמימה פרומה דפנה בת מעיין אפיק בן לימור שחק יוסף בן מירב ירושה דניאל אפלבוים בן אמה לירן בן תמר רחל עידו בן רויטל דביר בן חגית אריאל בן אושרת יונתן בן גאולה עדיאל בת אילנה אבישי בן מיקי רון בן נאירה גל ניסים בן שרה דניאל בן מיה בניהו בן אושרת נעה בת נצחונה שגיא בן נעמית נועם בת הדס
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
צוואת דוד המלך
זאב קצנלבוגן
נתינת התורה על הר סיני
זאב גרינוולד
דוד וגולית
זאב גרינוולד
מגילת רות
זאב גרינוולד
מה הן התכונות הדרושות למלך?
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור מגילת רות
ערכים
מהות החג ושמותיו
ערכים
סיפור מגילת רות
יהודה רובן
דוד המלך
יהודה רובן
הר סיני – מקומו, טבעו ופלאיו
יהודה רובן
מאמרים נוספים
מעבדים לבני חורין
השאלה

כיצד בני ישראל הפכו מעם עבדים לבני חורין?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

בדפי ההיסטוריה הלא-רחוקה אנו מוצאים תופעות לא מעטות של עמים שהשתחררו מכבלי שעבוד זר וזכו לעצמאות. הכמיהה הממושכת לשחרור מעול הזרים, שליוותה את העם והתקווה לעצמאות המתגשמת, מפנות את מקומן לשיכרון חושים המוני. האנשים חפצים לטעום את טעם החירות עד תום, וכמעט שלא ניתן להשתלט עליהם. לנוכח מצב זה, דרושה הכנה מדוקדקת מראש של כל החוקים, כדי שתקופת המעבר לא תיהפך לאנדרלמוסיה ללא תקנה. הקו המאחד את תהליך השחרור הוא שבכל מקרה קיימת שאיפה הממלאת את לבם של אזרחי המדינה החדשה: הרצון להגשים את העצמאות ולתת לה ביטוי בכל דרך אפשרית.

ביציאת מצרים המצב היה שונה. לא היתה כל אפשרות לאנשים לתכנן את היציאה מעבדות לחירות. גם לא הוכנו חוקים או משטר מדיני. בבת אחת וללא כל הודעה מוקדמת מראש ניתנה האות ליציאה ממצרים. מיד עם יציאתם ממצרים בישר להם משה, שהיציאה לחירות עדיין לא הושלמה; עתידים הם, בתוך מספר שבועות, לקבל את החוקה החדשה. חוקה זו לא תתקבל על ידי נציגי העם כמקובל. החוקה של עם ישראל היא התורה שתינתן מן השמים לכל העם כולו.

משמעות הדברים היא, שניתן לגנוז את החלומות על "יצירת תרבות לאומית". החוקים יתקבלו כתורה מן השמים שבה הכל מוכן מראש. תורה זו מכילה הכל: את מערכת החוקים על פרטיה ועל דקדוקיה, וכן את התרבות, המוסר, הפילוסופיה והמיסטיקה.

מי שחי בתחושה שהאדם הוא בעל הבית על עצמו, שהוא היוצר והבונה, קשה לו לוותר על עצמאותו. לעומת זו, מי שחדור בהכרה שקיים בורא המנהיג את העולם, לאדם זה אין כל ענין להרגיש "חופשי". הוא יודע, שחופשיות זו אינה אלא פרי דמיון. אדם המאמין באלוקים מבקש לבנות מהלך חיים שונה, להיות שותף בהנהגה האלוקית. שותפות זו מתבטאת באופן מעשי במסגרת החיים על פי התורה האלוקית, בלימוד ובהעמקה בתורה, המכילה את התוכן האמיתי של הבריאה והתורמת למסגרת של העם כולו, מסגרת שהיא רוחנית ביסודה ובכוחה לאחד וללכד את העם.

בני ישראל בעת יציאתם ממצרים, היו חדורים בהכרה זו. בתקופה שקדמה ליציאת מצרים הם היו עדים למחזות מופלאים של התגלות מלכות ה' בעשרת המכות ובקריעת ים סוף. אשר כל אחד מהם הכריז שבורא עולם הוא בעל הבית של הבריאה כולה וחוקי הטבע מסורים בידו. עשרת המכות שניתכו על המצרים בהשגחה עליונה מופלאה, לא הותירו מקום לספק בהקשר למושגי החירות האמיתית: "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה". מכאן ועד לקבלת התורה היה זה מהלך אחיד ומובן, מהלך שבו צעד העם לקראת חירותו האמיתית. כאיש אחד ובלב אחד הם הכריזו: "נעשה ונשמע" למרגלות הר סיני.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה