דולב בן יעל שלומי בן נורית יוסף יצחק בן רחל שלמה בן רות ריטה תהילה בת רות אלכסי בן אילנה עדן בת חנה ירדן בת מיכל נהוראי בן רינת איתן מנחם בן דבורה רועי בן טל עומר ברנאי בצלאל בן דורית הדר בן חדוה לאה ברק חיים בן חנה אלישבע עמית אברהם בן דבורה ציון חיים בן נטלי עדיאל בת אילנה רן בן טליק מיה בת אסתר נועה בת סיגל עומר בן רקפת חרמון בן ירדנה איתי בן אסתר טל בן מיכל נתנאל בן מזל שמעון פנחס בן רבקה יהודה ידידיה בן יעל מלכה אופיר בן עדנה ענבר בת גילה אלחנן שמעון בן חנה אדיר בן ענת שון בן אנה ישראל בן שרה דוד בן רונית מיאה בת גבריאלה דוד בן איינעלם דניאל בן ליז רבקה עומר בן לימור אליה בן שמעונה איתמר בן חנה יהושע בן ברוריה יאיר בן חגית אלישע יהודה בן חגית אופיר בן שרון בת אל מרים בת אורלי נתנאל יהודה בן שולמית ניר בן חנה אנדריי בן יבגניה מיכאל בן גאולה יקיר בן סאנה ימין דולב בן יעל שלומי בן נורית יוסף יצחק בן רחל שלמה בן רות ריטה תהילה בת רות אלכסי בן אילנה עדן בת חנה ירדן בת מיכל נהוראי בן רינת איתן מנחם בן דבורה רועי בן טל עומר ברנאי בצלאל בן דורית הדר בן חדוה לאה ברק חיים בן חנה אלישבע עמית אברהם בן דבורה ציון חיים בן נטלי עדיאל בת אילנה רן בן טליק מיה בת אסתר נועה בת סיגל עומר בן רקפת חרמון בן ירדנה איתי בן אסתר טל בן מיכל נתנאל בן מזל שמעון פנחס בן רבקה יהודה ידידיה בן יעל מלכה אופיר בן עדנה ענבר בת גילה אלחנן שמעון בן חנה אדיר בן ענת שון בן אנה ישראל בן שרה דוד בן רונית מיאה בת גבריאלה דוד בן איינעלם דניאל בן ליז רבקה עומר בן לימור אליה בן שמעונה איתמר בן חנה יהושע בן ברוריה יאיר בן חגית אלישע יהודה בן חגית אופיר בן שרון בת אל מרים בת אורלי נתנאל יהודה בן שולמית ניר בן חנה אנדריי בן יבגניה מיכאל בן גאולה יקיר בן סאנה ימין
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
צוואת דוד המלך
זאב קצנלבוגן
נתינת התורה על הר סיני
זאב גרינוולד
דוד וגולית
זאב גרינוולד
מגילת רות
זאב גרינוולד
מה הן התכונות הדרושות למלך?
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור מגילת רות
ערכים
מהות החג ושמותיו
ערכים
סיפור מגילת רות
יהודה רובן
דוד המלך
יהודה רובן
הר סיני – מקומו, טבעו ופלאיו
יהודה רובן
מאמרים נוספים
ירידת הדורות
השאלה

מהו המושג "ירידת הדורות"?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

בתחומים רבים, בעיקר בתחומי המדע, הדורות האחרונים מגיעים להישגים גדולים יותר מאלו שקדמו להם. הסיבה העיקרית לכך היא, שחכמת הדורות האחרונים מבוססת על הידע, על הנסיון ועל ההישגים של הדורות הקודמים.

כל דור חדש 'אינו ממציא מחדש את הגלגל', אלא מתרכז בתחומים שטרם נחקרו לעומקם על ידי בני הדורות הקודמים. הוא בונה נדבך נוסף על גילוייהם של קודמיו, ומובן שכתוצאה מכך הוא נמצא ברמה גבוהה יותר.

הנחות אלו נכונות, כאשר מדובר בתחומים אנושיים ובהתקדמות אנושית.

לעומת זאת, בתחום היהדות אנו מתבססים על התורה שניתנה על ידי ה' בהר סיני. בדור מתן תורה היו גילויים אלוקיים נשגבים מאוד ועמוקים מאוד. בני הדור ההוא הגיעו להשגות רוחניות מקיפות ועמוקות ביותר.

הם הנחילו לבניהם את התורה, וכך היא עברה מדור לדור עד שהגיעה לדורנו. כל דור לומד אמנם בעומק ובהרחבה את התורה וחודר לצפונותיה, אולם יחד עם זאת הוא מתרחק מרחק גדול יותר מגילוי השכינה שהיה במעמד הר סיני. מסיבה זו ההשגות שלו, יחסית, קטנות יותר. אין באפשרותנו לחלוק על תנאים, על אמוראים או על 'ראשונים', כי השגותיהם היו גבוהות לאין ערוך משלנו, ותבונתם היתה עמוקה ללא כל השוואה לתבונת בני דורנו.

העיון בספרי ה'ראשונים' מגלה לפנינו דברי חכמה עמוקים עד אין חקר. לעתים דרוש עמל של שעות, ואפילו של ימים, כדי להבין לאשורם את כוונת דברי רבותינו ה'ראשונים'. חכמתם, השגתם ודעתם הרחבה היו למעלה מהשגת אנוש, ועל כך נאמר: "אם ראשונים כמלאכים – אנו כבני אדם".

במטרה להמחיש את הדברים נתאר עובדה המתרחשת מידי יום ביומו אלפי ורבבות פעמים. בהיכלי הישיבות ובבתי המדרש עמלים, בין השאר, בהבנת פירושיהם של הראשונים לסוגיות התלמוד. הפירושים הנפוצים הם של: הרמב"ן (רבי משה בן נחמן), הרשב"א (רבי שלמה בן אדרת), הר"ן (רבנו נסים), רש"י (רבי שלמה יצחק) ועוד. גדולי תורה אלו חיו לפני כ-700 עד 900 שנה.

תלמידי חכמים גדולים בדורנו מעיינים בעיון עמוק וממושך בפירושים אלו. לעתים הם עמלים שעות ארוכות ב'פיצוח' שורה אחת ויחידה מדבריהם. לאחר עמל ממושך ומייגע הם מצליחים לחדור לעומק כוונת הראשונים, ואור חדש מאיר בפירוש סוגיית הגמרא.

קשה מאד לתאר את החדווה האופפת את הלומדים לנוכח גילוי חידושים עמוקים אלו, המרנינים את הלב וממלאים את הנפש בשמחת לימוד התורה. בלימוד זה באה לידי המחשה רמת הלימוד והעמקה של הראשונים. במילים ספורות ולעתים בתוספת אות אחת הם גנזו מעיינות חכמה וידיעות רבות עד אין חקר. טובי הלומדים בני דורנו, חווים יום יום את מרחבי תורתם של 'הראשונים כמלאכים', וממילא גם את מושג 'ירידת הדורות', את 'העמידה בתחתית ההר', לנוכח גובה הפסגות של חכמת הדורות הקודמים.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה