|
זהות חדשה
זהות חדשה
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
יום כיפור היום הקדוש בשנה.
הניתן ביום זה להשתנות לחלוטין? כיצד ניתן לשנות זהות?
|
מיד כשעליתי למונית ראיתי שהנהג מוכר לי, האיש היה בעליו של הסופר מרקט המצליח, הנמצא ברחוב הסמוך, התפלאתי לפשר הסבת המקצוע... הנהג שהכירני פתח וסיפר מה הביאו להיות נהג מונית: "הסופר מרקט שרכשתי היה מכספי זכיה שזכיתי במפעל הפיס : חמישה מיליון ₪! לפני כן הייתי נהג מונית שכיר , הזכייה סחררה אותי לחלוטין ,הספקתי תוך חצי שנה לבזבז חלק ניכר מהסכום. ידידי יעץ לי שארכוש עסק וממנו אתפרנס . כך עשיתי. אלא שכידוע האמרה בחז"ל: "יש לו מנה רוצה שניים", פתחתי בתוך הסֻופֶּר עמדה של מפעל הפיס, ומי נראה לך שמילא בעמדה את הטפסים בסכומים הגבוהים ביותר ...? אכן, אני. סכומי עתק הועברו ממני אל קופת מפעל הפיס בחזרה. בתוך שלוש שנים לא רק שבזבזתי את כל סכום הזכייה, אלא צללתי בים של חובות עד שנאלצתי למכור את העסק! והנה כיום, כפי שאתה רואה, חזרתי לעבודתי המוכרת... נהג מונית שכיר שבקושי גומר את החודש...!" הוא סיים את דבריו בעצב: "איזה טיפש הייתי! היו לי חמשה מליון ₪ יכולתי לחיות בטוב ובנעימים אך במו ידי שרפתי אותם על כלום! כן, על כלום".
מתברר שהמעשה זה מאפיין רבים מזוכי ההגרלות. מחקרים שנעשו בתחום מגלים שיש הבדל גדול בין עשיר הזוכה בזכייה גדולה לבין עני, רבים מהעניים שזכו חזרו לעניותם תוך זמן לא רב. מסבירים שהשורש נעוץ בזהות האדם. כלומר, אדם שבנה עצמו כלכלית וטיפס בסולם העושר אט אט, למד בעצמו את הזהירות והיחס לממון, את הסיכוי והסיכון. אדם כזה 'עשירות' היא בתעודת הזהות שלו יש לו זהות של אדם עשיר, וע"כ אפילו אם יפשוט את הרגל, הוא יכול בס"ד בידע הנרכש שלו לחזור שוב למעמדו. בשונה מכך אדם עני שזכה במיליונים, הוא לא קבל עם זכייתו את 'זהות' העשיר אלא זהותו היא של עני שיש לו מיליונים...! הוא עלול לאבד פרופורציות כשהוא נוכח בגודל הזכייה, הוא מאבד את ההיגיון הפשוט המצריך שיקול דעת בשימוש בכסף. כך שאין פלא מדוע הוא מאבד את הכסף כה מהר.
"לדוד ה' אורי וישעי" מלמדים חז"ל: "אורי"- ר"ה. "ישעי"- יו"כ. עם האור של ר"ה עומדים מצפים אנו לישועת היום הקדוש שבשנה- יוה"כ. יום הכיפורים יום שכולו זכייה משמים, הקב"ה בכבודו ובעצמו מטהרנו מזוהמת חטאי השנה. השאלה היא האם עסקינן בטהרה בלבד או בהחלפת זהות?! ה-נדע להתעשר ממתנת התשובה ונזכה גם שזהותנו תוחלף ליהודי חדש או שמא תוך זמן קצר נפוגג זכייה זו במו ידינו?!
נתבונן נא בדברי מרן בעל בית הלוי זי"ע בסגולת עצמתו וישועתו של היום. הבית הלוי בספרו "שו"ת בית הלוי" מלמדנו את דרכי התשובה בכלל וביום הכיפורים בפרט. (מתורגם ע"י הכותב) : כאשר יהודי עושה חטא ושב עליו שוב ושוב עד שנעשה זה כטבעו רח"ל. דומה הוא לכלי כשר שנטרף ממאכלים אסורים, מאכלים שומניים שנבלעו בדפנות הכלי. אם לא ידיחו את הכלי להעביר את שמנונית האיסור לא תועיל לו "הגעלת כלים" !! - כשיהודי זה רוצה לעשות תשובה, השלב הראשוני הוא לתקן את מעשיו. אדם שגזל עליו להחזיר את הגזילה. אדם המחזיק בחנותו משקולות מזויפים עליו להשליכם ולשלם את הפערים ללקוחותיו. אך לא די בכך מפני שהתשוקה וההרגל לאיסור נשארה ונחקקה היטב בלבו ובמחשבותיו. וסביר להניח שישוב בבוא הזמן למצבו הקודם. וכדי שיגיע למצב שבו הוא חדל מלהשתוקק לאיסור, עליו לעשות את ג' חלקי התשובה שהם עקרי ויסודי התשובה מדאורייתא. וזה כולל חרטה גמורה על העבר, וידוי וקבלה לעתיד. הצער החרטה והמרירות על העבר יעקרו מלבו את התשוקה והנטייה להרע שהיו לו עד כה. ( עיין שם בהרחבה בעניין)
אך בנוגע לסגולת עצמתו של יום הכיפורים מלמדנו בעל הבית הלוי דברים נפלאים נשגבים ומעודדים וז"ל: "אמנם ביום הכיפורים יש בו ביום מעלה גדולה ד- מיד שנתחרט האדם ומקבל עליו לשוב ממעשיו הרעים והתוודה עליהם, הקב"ה בחסדו מעביר ממנו התשוקה והנטייה שהגביר בעצמו להרע ומעבירו ממנו. וז"ל המדרש רבה על פרשת בא בביאור הפסוק : "החודש הזה לכם": "כך הם משתקעים בעונות מייצר הרע שיש בגופם ובכל שנה ושנה סולח לעונותיהם ומחדש לבם ליראתו שנאמר: "ונתתי להם לב חדש", הרי התשובה שעושים ביום הכיפורים מחַדֶש לבם ליראתו ונותן להם לב חדש! וזה ביאור הילקוט בתהילים על הפסוק: "ועם נברא יהלל- ק-ה" אלו הם הדורות שהם כ-מתים במעשיהם ובאים ומתפללים לפניך ביום הכיפורים, ואתה בורא אותם בריה חדשה!. פירוש ד-ביום הכיפורים נעשים כקטן שנולד! וכמו שלא חטאו כלל! ומבטל מהם הכוח והנטייה לחטא שגרמו לעצמם במעשיהם." (דרוש ט"ו)
דבריו הנפלאים של מרן הבית הלוי זי"ע צריכים לעמוד מול עינינו בהבנת גודל החסד והאהבה שמעריף עלינו הקב"ה בחסדו את יום הכיפורים, הנה יום זה לא רק שמכפר לשבים, אלא הוא יום של בריה מחדש. מקבלים בו "תעודת זהות" חדשה. אם החוטא היה בבחינת 'מת מצפוני' כלומר שמצפונו כבר לא מתפקד וכולו תשוקה לעבירה רח"ל , הרי שאם הוא יקיים ביום זה את מצוות התשובה אזי הוא יזכה ללידה רוחנית שמשמעותה סילוק התשוקה לאותם חטאים שבעברו.
אלא שלמדונו רבותינו שכדי לזכות בזכיות אלו צריך לבקש ולהתפלל ע"כ ביום קדוש זה. כלומר יחד עם מצוות התשובה הכוללת בתוכה את ההכרה בחטא, חרטה, וקבלה לעתיד. עלינו לבקש לזכות בסגוליות הטמונה ביום זה: להיוולד מחדש! כפי שביקש דוד המלך ע"ה בפרק העוסק בכפרתו ובקשת מחילה מהקב"ה: "למנצח מזמור לדוד בבוא אליו נתן הנביא כאשר בא אל בת שבע, חנני אלוקים כחסדך, כרב רחמיך מחה פשעי, הֶרֶב כבסני מעוני ומחטאתי טהרני" וכו' תחטאני באזוב ואטהר, תכבסני ומשלג אלבין. כלומר בקשתו מהקב"ה היא: ניקיון מוחלט מזוהמת החטא. אך הוא לא מסתפק בכך בהמשך מוסיף הוא לבקש: "לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון חדש בקרבי" . (תהילים נ"א) כלומר לידה מחדש של הלב מקור המצפון והרגש . ונאמר בחז"ל על דוד המלך ע"ה "שהקים עולה של תשובה". (מועד קטן ט"ז) היה הוא עמוד התשובה. הוא פתח את הפתח והתקווה לכל יהודי באשר הוא שכאשר הוא מודה בחטאיו, ומקיים את הנדרש ממנו בתהליך התשובה, יזכה הוא לא רק למחילה מה' אלא לבריאה מחדש.
עלינו להשיל מעצמנו את העבר ולקום בבקרו של יום הכיפורים אנשים חדשים שאין להם שיג ושיח עם עברם. יה"ר שנזכה להתחדש בזהות של תינוק שנולד זה עתה טהור ונקי. נפתח את השנה בדף חדש . וכשנחוש כך נוכל לשמוח שמחה אין קץ בחג הסוכות הבעל"ט הלא אנשים חדשים אנו.
גמר חתימה טובה!
|
|
|
|