אגם בת חן דוד יהונתן בן ירדנה שרגא אוריאל בן אסתר גל בן טל נעם בן שרון אהוד בן פנינה בן ציון בן מזל ספיר בת זיוה מוריאל בן רחל אשר בן חווה חנמה מיה בת מירית עירד בן אדווה ג`ודית לין בת מרילין ינון בן אפרת שלמה משה בן אסתר אריה בן פניה אורן בן אילנה דני בן חווה תומר וסרשטיין צחי בן דבורה נריה בן זיוה שלום אבשלום בן אביגיל יהודה אריה בן עידית עופר בן דבורה בניהו בן אושרת כרמל בת כנרת גיא בן דוריס אביהו בן ציפורה יעקב בן הדסה נריה דוד בן חווה עופר עזרא בן הומה אורנה חגי נפתלי בן אביגיל אסתר מרדכי אהרון בן גולדה יצחק אהרון בן ציפורה ברק חיים בן חנה אלישבע סטיבן בן אירנה נמרוד בן ויקי דליה נועה בת לאה מיה בת אסתר מוריה בת יעל נועם בן יהודית יוסף חיים בן זיוה שלום בן פשה אוריאל בן יעל דביר בן שולמית איתן בן שרה תומר בן אורלי נרי שמעון בן מיכל אביעד בן ברוריה דור בן ויקי אגם בת חן דוד יהונתן בן ירדנה שרגא אוריאל בן אסתר גל בן טל נעם בן שרון אהוד בן פנינה בן ציון בן מזל ספיר בת זיוה מוריאל בן רחל אשר בן חווה חנמה מיה בת מירית עירד בן אדווה ג`ודית לין בת מרילין ינון בן אפרת שלמה משה בן אסתר אריה בן פניה אורן בן אילנה דני בן חווה תומר וסרשטיין צחי בן דבורה נריה בן זיוה שלום אבשלום בן אביגיל יהודה אריה בן עידית עופר בן דבורה בניהו בן אושרת כרמל בת כנרת גיא בן דוריס אביהו בן ציפורה יעקב בן הדסה נריה דוד בן חווה עופר עזרא בן הומה אורנה חגי נפתלי בן אביגיל אסתר מרדכי אהרון בן גולדה יצחק אהרון בן ציפורה ברק חיים בן חנה אלישבע סטיבן בן אירנה נמרוד בן ויקי דליה נועה בת לאה מיה בת אסתר מוריה בת יעל נועם בן יהודית יוסף חיים בן זיוה שלום בן פשה אוריאל בן יעל דביר בן שולמית איתן בן שרה תומר בן אורלי נרי שמעון בן מיכל אביעד בן ברוריה דור בן ויקי
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
קריאת ספר יונה
זאב גרינוולד
תפילת נעילה
זאב גרינוולד
בקשת סליחה
זאב גרינוולד
מטרת הצום
זאב גרינוולד
עינוי הנפש
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור יונה לדורות
ערכים
יום הכיפורים- יום סליחה ומחילה
יהודה רובן
סדר עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים
יהודה רובן
נגון כל נדרי
ערכים
במקום שבעלי תשובה עומדים
אהרן לוי
מאמרים נוספים
מטרת הצום
השאלה

מהי מטרת הצום ביום הכיפורים?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

כשאדם עובר עבירה, הוא חש מיד, כי עשה מעשה שלילי, וליבו מתמלא בתחושת דכאון. בגידתו בבורא אינה נותנת לו מרגוע ומטרידה את מנוחתו. אם יטה אוזן, ישמע את קול ה' הקורא לו מפנימיות נשמתו: "שובו בני אדם!" אם המנגנון תקין ועדיין אינו חלוד, בעטיו של האדם – הוא יטריד אותו עד אשר ישוב בתשובה. כל דחיה תגרום להעמקת הסבל, כל התעלמות תגרום לתחושת דכאון חזקה יותר. זוהי, איפוא, מטרת בריאת התשובה קודם בריאת העולם.

אולם, אם יתעלם החוטא מהקולות הפנימיים, ויתמיד בשיגרת חטאיו – הוא עלול להתרגל לקולות אלה, ולהפך לאדיש כלפיהם. ברבות הימים – לא ישמע אותם עוד. הקולות יחדלו, המנגנון יחליד וישתתק, ולא יוכל למלא את התפקיד שלשמו נועד. מכאן ואילך "יוכל" האדם לחטוא ללא כל הפרעה, ואותו מנגנון נפלא, שה' הטמין בגופו – ייהפך לגרוטאה, לשבר כלי.

במקרה כזה, כמו בכל מקרה שבו מנגנון גשמי מחליד – יש צורך ב"מנגנון-עזר", במכשיר נוסף, שיסייע להפעיל את המכשיר הראשון.

השופר הוא "מנגנון עזר" לעורר את האדם לתשובה. וכה אמר הרמב"ם: "אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב – רמז יש בו, כלומר, עורו ישנים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחיזרו בתשובה, וזכרו בוראכם, אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן, ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל, הביטו לנפשותיכם והיטיבו דרכיכם ומעלליכם. ויעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה ומחשבתו אשר לא טובה" (הלכות תשובה פ"ג ה"ד).

"מנגנון עזר" נוסף לתשובה. הוא ההמנעות מאכילה ומשתיה וויתור על סיפוק יתר צורכי הגוף. שברון הלב, רפיון הידיים ופיק הברכיים, הנוצרים בעטיו של הצום – מובילים לשבירת האנוכיות. חשיבה אובייקטיבית וגילוי האמת – הינם תוצאה טבעית של הצום.

בימי יואל הנביא בעת שהופיע הארבה הנורא, שחיסל כל יבול, והותיר את עצי השדה ללא פרי וללא עלה. קרא הנביא לעם לקדש צום, לקרוא עצרת ולאסוף זקנים אל בית ה', כדי לזעוק לפניו ולבקש על חייהם. המטרה: "שובו עדי בכל לבבכם ובצום ובבכי ובמספד, וקרעו לבבכם ואל בגדיכם, ושובו אל ה' א-לוקיכם" (ב, יב-יג).

ברם, לפעמים האדם אינו מבין את הצום כראוי. כאשר הוא מדמה, כי הצום מהווה מטרה בפני עצמה – תהיה התוצאה הפוכה. בעקבות הצום עלול הוא להגיע לקשיחות, להתבצרות, להמשך ההתנהגות השלילית ולהעמקת החטא, חלילה.

הנביא דורש, איפוא, מן הצבור, שהצום יוביל להתעוררות כללית ולשינוי המעשים לטובה.

זוהי, איפוא, מטרת הצום: "נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה'".


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה