אריאל בן פרידה יהודה ידידיה בן יעל מלכה שון בן אנה יהודה בן אסתר עדי בן גלית דניאל בן פאני יאיר ידידיה בן מיכל בינה אלקנה בן מרים רינה אורן בן ולרי לאה אור בן נורית אריאל בן אושרת נעם בן להבה אביה בן מיכל מטה אסף בן דורית איתמר בן חנה נעם בן עדי אליה אליהו בן בת שבע אילעי בן אושרה יוסף בן ברוריה עומר ברנאי בצלאל בן דורית אלון בן מרים מרדכי אברהם בן מלכה אורי בן שושנה חגית בת שרה אהרון דב בן רבקה יפה בת טובה חן בן פאני מקסים בן יעל יולייה טל בן אלונה חי חנניה בן פנינה איתי בן אסתר איתן דב בן חגית אסתר אביחי בן אילה מיכאל בן רבקה פלג בנימין בן סיגלית שרון בת מתוקה דביר בן לאה מתן בן אסתי נריה בן שלומית חנה חן בת שלומית אברהם בן ליאת חיים אליסף בן בן נועה אורון בן זהבה גד בן שרה כפיר בן חנה אהרון שמואל בן אילה אלמוג בן שנהב אבירם בן מלכי נועם בת הדס דורין בת טלי אריאל בן פרידה יהודה ידידיה בן יעל מלכה שון בן אנה יהודה בן אסתר עדי בן גלית דניאל בן פאני יאיר ידידיה בן מיכל בינה אלקנה בן מרים רינה אורן בן ולרי לאה אור בן נורית אריאל בן אושרת נעם בן להבה אביה בן מיכל מטה אסף בן דורית איתמר בן חנה נעם בן עדי אליה אליהו בן בת שבע אילעי בן אושרה יוסף בן ברוריה עומר ברנאי בצלאל בן דורית אלון בן מרים מרדכי אברהם בן מלכה אורי בן שושנה חגית בת שרה אהרון דב בן רבקה יפה בת טובה חן בן פאני מקסים בן יעל יולייה טל בן אלונה חי חנניה בן פנינה איתי בן אסתר איתן דב בן חגית אסתר אביחי בן אילה מיכאל בן רבקה פלג בנימין בן סיגלית שרון בת מתוקה דביר בן לאה מתן בן אסתי נריה בן שלומית חנה חן בת שלומית אברהם בן ליאת חיים אליסף בן בן נועה אורון בן זהבה גד בן שרה כפיר בן חנה אהרון שמואל בן אילה אלמוג בן שנהב אבירם בן מלכי נועם בת הדס דורין בת טלי
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מציאת כלי המקדש בעיר רומא
זאב גרינוולד
הקדושה בכותל המערבי
זאב גרינוולד
חורבן בית המקדש רמוז בתורה
זאב גרינוולד
תענית י``ז בתמוז
זאב גרינוולד
מהות הגאולה
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
שנאת חינם וחורבן הבית
יהודה רובן
תבנה חומות ירושלים
יהודה רובן
כלי בית המקדש הראשון: בבבל, בירושלים או ..
יהודה רובן
בשערייך ירושלים
יהודה רובן
נבואות החורבן
יהודה רובן
מאמרים נוספים
הלקחים שניתן להפיק מצום י"ז בתמוז
השאלה

מה הלקחים שעלינו להפיק מצום י"ז בתמוז?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

אנו מאמינים שמצבנו הרוחני הוא הקובע את גורלנו. אילולא החטאים לא היו האוייבים מבקיעים את חומת ירושלים. מסיבה זו פועמת תקוה בליבנו ששיפור המעשים יביא לעתיד טוב יותר, לישועה ולנחמה.

בי"ז בתמוז הובקעה חומת ירושלים. חיל האויב פלש לעיר הקודש, הרג ולא חמל, טבח ולא ריחם. לאחר מכן, המשיך לעבר הר הבית, לכיוון חומות בית המקדש. עדיין לא היה מאוחר מדי. עדיין יכול היה הגלגל להתהפך לטובה. עדיין יכול היה האויב לסגת וירושלים יכולה הייתה להשתקם. שכן, כל זמן שהלב פועם, עדיין נותרה תקוה לחולה, המצב אינו אבוד. בשמים המתינו לתשובה מעומק הלב, לחרטה כנה. אולם מתוך עיוורון השלכנו את יהבנו על בית המקדש, תוך התעלמות מחובותינו כלפי השכינה השורה בו. לא תיתכן נאמנות חד צדדית. לדאבונינו החורבן אכן התרחש!

ביום המר והנמהר - תשעה באב, עלה בית המקדש בלהבות. עם ישראל יצא לגלות, לדרך ארוכה ומיוסרת, לאלפיים שנות הפקת לקחים. דרך זו תסתיים רק כאשר נשוב בלב שלם לאלוקינו, לאמונתו ולמקדשו.

לצורך תזכורת עצמית זו ולצורך הפקת הלקחים אנו צמים בכל שנה ושנה בי"ז בתמוז - יום הבקעת העיר, ובתשעה באב - יום חורבן בית המקדש.

עם ישראל עם חסון ובריא הוא מבחינתו הרוחנית, אך חטאיו משחיתים, ופוגעים במנגנון החיסוני שלו הופכים אותו פגיע לכל מחלה. בשעה זו עורכים הנגיפים מצעד ניצחון, הגויים באים וכובשים את העיר בניגוד למצופה, ומעבר לכל הגיון. וכך נאמר בתורה: "איכה ירדוף אחד אלף, ושניים יניסו רבבה, אם לא כי צורם ומכרם וה' הסגירם!"

החטאים פרצו את החומה לפני האויב. "לא הנחש ממית, אלא החטא ממית". אך עדיין במשך שלושה שבועות נאבק גוף האומה בפולשים הזרים, בנגיפים שתקפוהו. עדיין היתה אפשרות לקבל תרכיז חיסון שידביר את הנגיפים, שישיב את החוסן. אולם עם ישראל "החולה" סירב ליטול את התרופה, ובית המקדש חרב.

השאלה הנשאלת כאן: מדוע ימי האבל הם מי"ז בתמוז ועד תשעה באב, מעת "התפרצות המחלה" ועד לנצחון הנגיפים, כלומר, עד ל"פטירה"? הן לכאורה, היה מן הראוי לקבוע שבוע אבל לאחר תשעה באב, "לשבת שבעה" על החורבן.

מדי שנה בשנה, אנו מזכירים לעצמנו שתקופת האבל חלה מיום הבקעת חומת ירושלים ועד לשריפת בית המקדש. תקופת זו היתה ערב חורבן, עדיין יכול היה האבל להועיל, עדיין עשויה היתה התשובה לעזור, וגזר הדין יכול היה להתבטל. לעומת זאת, בתשעה באב, כאשר קם החורבן יהפך לעובדה קיימת, כאשר שולחה האש בבית המקדש –דוקא מאז ואילך אנו מקילים את דיני האבלות! אמנם, יום תשעה באב הוא יום האבל הגדול, המרכזי, יום צום ובכי ומספד, יום שיושבים בו לארץ ואומרים "קינות", קוראים בקול בוכים ב"מגילת איכה" - מגילת החורבן. אולם באותו יום, משעת הצהריים – השעה שבה החל בית המקדש לעלות בלהבות, והלך ונשרף באותו לילה וביום המחרת – מאותה שעה קמים מהישיבה על הארץ, ובלילה כבר פוקעים דיני האבל, כדברי דוד המלך: "ועתה מת, למה זה אני צם, האוכל להשיבו עוד?"

מעתה, המבט מופנה לעתיד: אל חודש הסליחות שבא מיד לאחר חודש החורבן – מטרתנו לערוך חשבון נפש ולשוב בתשובה, ובעקבות כך יתוקן הכול למפרע. ולא זו בלבד שכל אחד מאיתנו יזכה בשנה טובה, אלא שעם ישראל כולו יזכה לגאולה שלמה!


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה