גל בן טליה אלון בן מרים מנחם בן סוניה ויעקב ספיר בת אלי אביתר בן יפה תומר יעקב בן ענת שני בת רחל מיכל גלעד בן יפה נריה בן נדיה אור בן שירלי אלון בן דקלה נאור בן אלוירה עידן בן רינה שרה אוראל בן סוזי אביב בן פליאה דניאל בת אלה בן בן עדנה נורית בת מרסל מוטי מורדכי בן דבורה עמירם בן שרה דוראל בן אושרית לירז בת רבקה אביחי בן מזל אלירן בן שולמית נתנאל משה בן יוכבד יאיר בן תמר עדי בן גלית איתן בן רות אדית אריה מנחם בן זהבה יונתן בן עדנה חיה דניאל בן חווה ניב בן חוה רפאל בן דינה עמית בן אילנה אילנית ליבנת בת זימרת עילַי בן שלומית חנה בת אסתר מתניה רחמים בן שרה ניר רפאל בן גלית בלה רועי חיים בן מירב אוראל בן עדנה ליאם בן ענת מור מרדכי בן אורנה אביב בת דורון דרור ישראל בן רות רועי בן ניצה שני בת תמר טל בן אסתר מתן דוד בן דפנה ליאור בן אורה גל בן טליה אלון בן מרים מנחם בן סוניה ויעקב ספיר בת אלי אביתר בן יפה תומר יעקב בן ענת שני בת רחל מיכל גלעד בן יפה נריה בן נדיה אור בן שירלי אלון בן דקלה נאור בן אלוירה עידן בן רינה שרה אוראל בן סוזי אביב בן פליאה דניאל בת אלה בן בן עדנה נורית בת מרסל מוטי מורדכי בן דבורה עמירם בן שרה דוראל בן אושרית לירז בת רבקה אביחי בן מזל אלירן בן שולמית נתנאל משה בן יוכבד יאיר בן תמר עדי בן גלית איתן בן רות אדית אריה מנחם בן זהבה יונתן בן עדנה חיה דניאל בן חווה ניב בן חוה רפאל בן דינה עמית בן אילנה אילנית ליבנת בת זימרת עילַי בן שלומית חנה בת אסתר מתניה רחמים בן שרה ניר רפאל בן גלית בלה רועי חיים בן מירב אוראל בן עדנה ליאם בן ענת מור מרדכי בן אורנה אביב בת דורון דרור ישראל בן רות רועי בן ניצה שני בת תמר טל בן אסתר מתן דוד בן דפנה ליאור בן אורה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
סוכת עורו של לויתן
זאב גרינוולד
הושענא רבה
זאב גרינוולד
השמחה בחג הסוכות
זאב גרינוולד
הטעם לקישוט הסוכה
זאב גרינוולד
חג שמחת תורה
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
אושפיזין
יהודה רובן
מה פשר השמחה של חג הסוכות?
יהודה רובן
שמחת השבים
דוד ברוורמן
בצל כנפי השכינה
זאב גרינוולד
זמן שמחתנו
יהודה רובן
מאמרים נוספים
סגולות הסוכה
השאלה
21/09/2015

מדוע רק היהודים יכולים להנות מסגולות הסוכה?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

הסוכה היא דירה מיוחדת במינה, ששם שמים טבוע בה. בשל רום מעלת מצוות סוכה, רק מי שהוא אזרח מישראל, דהיינו שהוא משורש ומגזע הקודש, רק הוא יוכל ליהנות משפע סגולת הסוכה כנאמר: "כל האזרח בישראל ישבו בסוכות" (ויקרא כ"ג, מ"ב).

רק אחרי הטהרה של יום הכיפורים, מסוגל עם ישראל להיכנס בכל גופו לסוכת הקודש, ואלמלא זכינו לטהרה אדירה זו, ספק רב אם היתה לנו גישה לסוכה, ששם שמים נקרא עליה. הכניסה לצל הסוכה, הינה ככניסה לחופה עם הקב"ה, רק העם שנבחר להיות הכלה, יכולים לשבת בסוכה, חופת השכינה, ולהנות מאורה ושפע קדושתה.

מלכתחילה הסוכה מיועדת לאושפיזין הקדושים שהם שורשי כלל ישראל. בזכותם מסוגלים גם יתר נפשות ישראל לקבל מגע כלשהו עם קדושת הסוכה. אולם מי שאין לו שייכות לאושפיזין, דחוי הוא לחלוטין מקדושת הסוכה.

לעתיד לבוא בבוא מועד הגמול הסופי לכל באי עולם, גם אומות העולם יבקשו להנות מן הסעודה הגדולה שתתוקן לצדיקים, ואז הקב"ה יגער בהם: "שוטים שבעולם, מי שטרח בערב שבת – יאכל בשבת, מי שלא טרח בערב שבת – מהיכן יאכל בשבת?" (עבודה זרה ג', א')

למרות הצדק שבטיעון זה, הקב"ה יציע להם לקיים את מצות סוכה, כדי שיווכחו בעצמם מה רב השוני שבינם לבין ישראל.

מיד כל אחד ואחד הולך, ועושה סוכה בראש גגו, והקב"ה מקדיר עליהם חמה, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: "ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו" (תהלים ב', ג').

כאשר יהודי נאלץ לעזוב את סוכתו, הוא חש עצמו כנזוף, ורגשות של צער מלווים אותו על שנמנע ממנו לקיים מצוה חביבה זו. לעומתו הגוי כשהוא יכול לפטור עצמו מן המצוה, הוא מבעט בסוכה ביציאתו. כיאה לבן בנו של עשו ששמח על ש"התפטר" מן הבכורה.

הגוי רואה במצוות עול מכביד שנכפה עליו שלא ברצונו, מי שייחסו אל המצוות כאל משא כבד, מרגיש בהקלה כשנטל זה הורד משכמו. אולם היהודי ניגש מצוות הבורא הינן הזדמנות פז להידבק בבורא עצמו, וכל קיום של מצוה מעשיר את אוצרות רוחו ונפשו וממלא אותו סיפוק ואושר.

לא בכדי הקב"ה מצער את אומות העולם בחמה היוקדת, ולא בגשמים המנטפים ויורדים לסוכה. החמה הרי היא סמלם של אומות העולם, שחודשיהם חודשי החמה והם מונים לחמה. החמה מסמלת את עולם הטבע, שעליו אומר קהלת (א', ט'): "אין כל חדש תחת השמש". אומות העולם אכן שקועות בתוך מסגרות הטבע החומריות, ואינם מנסות להתעלות מעליהן. הוא שאמרו חז"ל, שגם בהיכנס הגויים לתוך הסוכה, הם אינם משתחררים מן החמה והשפעתה. כל כניסתם לסוכה אינה אלא מעשה חיצוני, שאין עימו כל משמעות פנימית, ולכן בהזדמנות הראשונה הנקרית לידיהם הם נמלטים ממנה.

התורה העידה ש"כל האזרח בישראל ישבו בסוכות", דהיינו שלכל ישראל יש אפשרות להתקשר ולהידבק בקדושת הסוכה. אין איש מאתנו בן חורין מלשאוף ולהתאמץ להתכנס לצל הקודש, וכשם שנזכה לשבת בסוכה זו כן נזכה להסב בסוכת עורו של לויתן, בבוא הגאולה במהרה.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה