|
דוד ברוורמן
מהו סוד כוחו של היצר הרע וכיצד ניתן לכבוש אותו
יהודה רובן
הצער על כישלון הוא דבר טבעי ולעתים גם רצוי. עגמת נפש יוצרת רצון לתקן עיוותים, כדי שהכישלון לא יישנה בעתיד. כזו היא החרטה החיובית, שהיא הצעד הראשון ..
יהודה רובן
החובה הבסיסית להודות על כל הנאה היתה נקודת המוצא שבאמצעותה לימד אברהם אבינו את באי העולם להכיר את ה'.
יהודה רובן
הבריחה מאחריות מלמדת, כי האדם מסרב להכיר בכך שהוא גורם מכריע ומרכזי ביצירת מציאות חייו. הוא מסרב להשלים עם העובדה שהוא אחראי למעשיו ולמעשי הכפופים ..
יחיאל ויצמן
קין והבל - שני אחים, שני עולמות ולקח לדורות. הלקח הוא שנהביל את ההבל ונייקר את העומד לעד.
דוד ברוורמן
מדוע התורה פותחת במעשה הבריאה ולא במצוות התורה?
מדוע אין התורה מצווה על עבודת המידות?
ערכים
הפרק הראשון המתאר את בריאת העולם בידי האלוקים, מקנה משקל רב להמשך הדברים - לשכר ולעונש, לאסור ולמותר, לישראל ולעמים.
ערכים
בראשית ההיסטוריה האנושית קם אדם רשע והרג צדיק. מהו המסר לדורות מאותו מאורע שאירע בשחר ההיסטוריה?
ערכים
בעולם החדש שזה עתה נוצר, ביום השישי לבריאתו, עומד להיברא משהו חריג, שאינו דומה לשאר הברואים. אדם עומד לצאת לאוויר העולם. לקראת הופעתו, לבשו פסוקי ..
ערכים
למרות שכל ילוד אשה נוצר בהתאם לחוקי הביולוגיה והגנטיקה, כל אחד הוא משהו מיוחד. "כל אדם טבוע בחותמו של אדם הראשון.
אהרן לוי
האם קיים קשר בין תרבות אי נטילת האחריות לבין השפל המנהיגותי הפוקד את מדינת ישראל? האם נטילת אחריות הינה תנאי להנהגה? האם מנהיג או מנהל הנוטלים אחריות ..
יהודה רובן
לו היה האדם מקיים את ציווי הבורא ולא מתחכם - היה העולם מגיע לתיקונו השלם.
יהודה רובן
האדם אחרי החטא אינו כפי שהיה לפני כן; מסך עבה מבדיל בינו לבין התגלות אלוקית
יהודה רובן
התשובה לכאורה פשוטה, אדם מזכיר את חומר הגלם ממנו נברא – אדמה. "וייצר ה' אלקים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים, ויהי האדם לנפש חיה" (בראשית ..
יהודה רובן
בראשית ההיסטוריה האנושית קם אדם רשע והרג צדיק. מהו המסר לדורות מאותו מאורע שאירע בשחר ההיסטוריה?
יהודה רובן
בעונש שהשית הקב"ה על האדם, טמון חסד עצום. הבטלה במצב החדש גורמת לו שיהיה מדוכא וחסר חיוניות. העבודה, לעומת זאת, הופכת את האדם לעצמאי ולבלתי תלוי ..
ערכים
מבין חרכי היקום מציץ אלינו הבורא, חתימת דבר פיו על כל צמח ועלה.
יהודה רובן
יחודיות האדם והיותו צלם אלוקים מעניקה לו את יכולת הבחירה בכל פעם מחדש
יהודה רובן
נחש ערום, רכיל וחורץ לשון – זהו בעל הלשון שגאוותו קוצצת את רגליו.
דוד ברוורמן
מדוע יש אשר לעולם לא מצליחים לעמוד באתגרים רוחניים שהציבו לעצמם? מהי הדרך לצלוח את אתגרי החיים?
ערכים
על ארץ ישראל אין לדבר במונחי שיגרה של "זכות אבות" או "נחלה היסטורית". גם לאבותינו נמסרה הארץ רק בתנאי שכירות העולים היטב מחוזה הבראשית.
"בראשית ברא ..
זאב גרינוולד
המכנה משותף בין החור באוזון, הקרחונים הנמסים ואפקט החממה הגלובאלי - הוא הגורם האנושי.
זאב גרינוולד
החובה הבסיסית להודות על כל הנאה היתה נקודת המוצא שבאמצעותה לימד אברהם אבינו את באי העולם להכיר את ה'.
ערכים
המציאות היא תולדה של התורה ולא התורה תולדה של המציאות.
יחיאל ויצמן
בין קין והבל היה נטוש וויכוח ממושך אודות תכלית הבריאה ומשמעות החיים. כל אחד מהם ייצג תפיסת עולם מנוגדת, שהובילה לחיכוך בלתי נמנע.
יחיאל ויצמן
מדוע חיובי האיש והאשה אינם שווים. האשה פטורה מלימוד תורה ואינה חייבת במצוות עשה שהזמן גרמן.
יחיאל ויצמן
בשותפות הנוהג הוא שמחליפים את השותף, כשיש שותף טוב ממנו. ומכאן הסיבה לגירושין הרבים המתרחשים בארץ ובעולם.
יחיאל ויצמן
לפני החטא היצר שהה מחוץ לאדם, והאדם יכול היה לחיות לנצח, ולא היה כל צורך להחזירו לאדמה כדי לזככו, כי זך היה בטבעו.
יחיאל ויצמן
"ויאמר אלקים נעשה אדם בצלמנו כדמותינו, וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארץ, ובכל הרמש הרומש על הארץ" (בראשית א, כ"ו).
יחיאל ויצמן
טוענים בפנינו כי לסטים אנו וגנבנו את הארץ. אנו עונים להם: אמנם גנבנו, אבל את שלנו לקחנו. אומרים השופטים: א"כ יש להפסיק לדון בטענת הגניבה, ולעבור ..
יחיאל ויצמן
גופו של האדם יסודו מעפר, אך קיימת בו גם נשמה אלוקית, כנאמר: "ויפח באפיו נשמת חיים" (שם ב', ז'). באותה נפיחה הוענקו מספר תכונות של הבורא לאדם. האדם ..
יחיאל ויצמן
"ויצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה, ויפח באפיו נשמת חיים, ויהי האדם לנפש חיה" (בראשית ב', ז').
ערכים
אילו היה האדם מכיר טובה על הטוב האינסופי שהרעיף עליו הקב"ה, לא היה מתפתה לאכול מפרי עץ הדעת.
יחיאל ויצמן
באותו זמן עדיין לא נבראו השמים והארץ, ועדיין לא היו לא דור המבול ולא יציאת מצרים. ואם כן, באותם דורות שטרם הבריאה, כיצד נכתבו בתורה מאורעות אלו ..
משה שינפלד
אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, אולם בידנו לעשות משהו אחר, והוא - להתחיל מבראשית...
ערכים
הצער על כישלון הוא דבר טבעי ולעתים גם רצוי. עגמת נפש יוצרת רצון לתקן עיוותים, כדי שהכישלון לא יישנה בעתיד. כזו היא החרטה החיובית, שהיא הצעד הראשון ..
ערכים
בטייל האדם עם אשתו בגן עדן, בינות לשדרות עמוסות עצי פרי נעימים לעין ולחיך, נראתה להם הבנה עמוקה בתכנית הבורא. עד שחטאו.
ערכים
מבין חרכי היקום מציץ אלינו הבורא, חתימת דבר פיו על כל צמח ועלה.
ערכים
השבת היא מעין עולם הבא. מתנה טובה היא, שניתנה לנו מבית גנזיו של הקדוש ברוך הוא.
ערכים
אדם הראשון גורש מגן עדן ונדרש לפלס בעצמו את דרכו בחיים. האדמה הצמיחה קוץ ודרדר בדומה לפרי הבאושים שהצמיח לבו והאנושות הלכה וירדה מדחי אל דחי.
ערכים
נחש ערום, רכיל וחורץ לשון – זהו בעל הלשון שגאוותו קוצצת את רגליו.
ערכים
אם יש את נפשך לדעת משהו מן המשהו על מהותו של האלוקים, חפש נא רגע של דומיה מוחלטת למען תוכל להאזין... לנשמה.
"בראשית ברא אלוקים" (בראשית א', א').
ערכים
הפיתוי הוא נחש חלקלק ומפותל. הוא בוחר היטב את מטרותיו. זוחל לאט בלי לעורר תשומת לב, ולפתע מפתיע בנקודת התורפה.
ערכים
הנשמה זוכרת היטב עד היום את רגעי האושר הקצר, את ריח גן עדן האבוד! מכאן מקור הגעגועים אל היפה ואל הטהור שאנו חשים בתוך ליבנו.
יהודה רובן
המקור לזיקה של עם ישראל לארץ ישראל נעוץ בהבטחת הקב"ה לאברהם אבינו בבואו לארץ כנען, וביתר תוקף בהתגלותו אליו בברית בין הבתרים. הבטחה זו הפכה למציאות ..
|
|
|
|