|
|
מאמרים בנושא מושגים ביהדות
|
|
יהודה רובן
צניעות משמעותה הפנמה. הפנמה קשורה להתרכזות ברוחניות, בעוד שהחצנה כרוכה בהתמקדות בגוף ובחומר.
יהודה רובן
עם ישראל נחשב ליחידה אחת שקיימים בה קשר ותלות בין כל מרכיביה. מכאן המקום לערבות ההדדית ולאיכפתיות שמגלה הפרט למעשיו של זולתו.
יהודה רובן
אהבת הרֵע אינה ציווי העומד בפני עצמו, היא נקודת שיא במערכת המצוות שבין אדם לחברו.
יהודה רובן
שתי סיבות מחייבות אותנו לאהוב כל איש מישראל: מפני שהוא בנו של ה' ומפני שהקב"ה אוהבו, ועלינו ללכת בדרכיו.
יהודה רובן
ככל שגוברת בלב האדם ההכרה במציאות האלוקים, כן נמוגים מאליהם רגשות השנאה וצרות העין כלפי הזולת.
ערכים
מי שמקשר את מצוות כיבוד הורים עם מושגי הכרת טובה, עלול להחליט כי כאשר הוריו לא עשו עמו טובה, והוא אשר דאג לעצמו מיום עומדו על דעתו, אין לו כל מחויבות ..
יהודה רובן
כאשר אנו באים לדון את הזולת, לא מוטל עלינו לקבוע את האמת האובייקטיבית, מטרתנו היא לקבוע את ההתייחסות שלנו למתרחש סביבנו.
יהודה רובן
לא תתכן חקירה מדעית בדבר סיבת חוקי הטבע ומקורם. לכן, אם מחר לא תזרח השמש, לא נוכל לתבוע את הטבע על "הפרת חוזה".
דוד ברוורמן
ישנם סיפורים רבים ומרתקים על יהודים אשר לא קיימו מצוות "פדיון הבן" מחוסר ידיעה. ובמהלך החיים חוו קשיים לא מעטים. עד אשר התברר להם בדרך לא דרך על ..
ערכים
מתוך הכרת ערך החיים ומשקלם הנצחי, מתוך עומק הערכה לצלם אלוקים, מתחייב גומל החסד לשקוד על טובתו של האחר, ללא תלות בנעימות הנפש, בנתינה ובהענקה. זהו ..
יהודה רובן
דומה שאין מאורע הסטורי שמצויות עליו עדויות כה רבות, חיות ומדוייקות כמעמד הר סיני. אין חוליה רופפת או מנותקת בשרשרת מסירת הידיעות.
יהודה רובן
היראה מפני ה' והאהבה אליו הינם מזיגה המייפה את החיים ומאירה את הדרך לעלות בהר ה' ולהתייצב לפניו במלוא היפעה.
יהודה רובן
החלומות מתחלקים לשלושה סוגים: החלום הנבואי, החלום ההשגחי והחלום הטבעי.
יהודה רובן
כלי סעודה שנעשו על ידי גוי או נקנו ממנו, צריך להטבילם לפני שמשתמשים בהם.
יהודה רובן
עת רצון היא לכל החסדים הטובים, כי כולם גנוזים באוצר הטוב שהקב"ה פותח בשעת ירידת הגשמים.
יהודה רובן
באמצעות השולחן הטהור וההקפדה על דיני הכשרות, שומר העם היהודי על ייחודו, על כושר הישרדותו ועל העובדה שאינו מתערב בין שאר האומות.
יהודה רובן
כל אחד מהספרים נקרא על שם אחת התיבות הראשונות המופיעות בספר, והן: בראשית, שמות, ויקרא, במדבר ודברים.
זאב גרינוולד
מרוץ החיים העכשווי אינו מותיר זמן לחיים נינוחים ושלווים. אותה "עצירה" סביב שולחן השבת מסוגלת לתרום רבות לסיפוק רוחני ולקשר הדוק בין ההורים לילדים.
יהודה רובן
לאדם שנעשה נס ניתנה תשורה מיוחדת ממרום. רק בפרסום הנס ברבים, בהגדלת כבוד ה' ובהעמקת האהבה רוחשת בליבם של השומעים לנוכח הנס, יוצא המודה ידי חובתו.
ערכים
לתלמי המלך, שהיה חכם בכל החכמות, היה תחביב של איסוף ספרים. הוא אסף רבבות כתבי יד מכל קצות העולם, והחליט לתרגם את התורה ליוונית ולצרפה אל הספרים שבבית ..
יהודה רובן
מאז שחרב בית המקדש, משמש בית הכנסת כמקום הקדושה העיקרי של הקהילה היהודית.
יהודה רובן
התורה מסרה את חייהם ואת רכושם של הרבים לעדותם המכוונת של כל שני אנשים שלא הוטל בהם דופי ואינם נוגעים בדבר בנושא עדותם.
יהודה רובן
אכילה של מזון לא כשר גורמת לאטימות רוחנית ולמגמה של ריחוק ושל ניתוק מהקדושה ומהאמונה.
יהודה רובן
הקללה מבטאת את רוע ליבו של המקלל, שרק מתוך כך שאין לו כוח להרע לחברו במעשה, הוא בוחר להזיק במה שבידו ופונה לדיבור.
יהודה רובן
את התרגום על התורה כתב אונקלוס בן קלוניקוס הגר. הוא היה בן אחותו של הקיסר טיטוס, מחריב בית המקדש.
יהודה רובן
לפי משפט התורה, כדי להרשיע אדם בדין זקוקים לעדות ראיה אובייקטיבית, העומדת במבחן החקירה המקפת של בית הדין.
יהודה רובן
הימצאות ספר תורה בבית הופכת את הבית לבית מדרש בזעיר אנפין ואת יושביו ליושבי בית המדרש. הנגישות לספר התורה והלימוד בו מקשרים את האדם לנותן התורה.
יהודה רובן
ההתקשרות ההדדית בין איש לאישה נקראת בלשון הקודש בשם "נישואין". משמעות השורש נש''א הוא העלאה והתרוממות.
יהודה רובן
ברכת "הגומל" באה להנחות אותנו להכיר טובה על הצלתנו ועל חסדו של הבורא עמנו.
יהודה רובן
הקב''ה לא ברא את האדם מהול מכיוון שרצה לתת לו את האפשרות להגיע בעצמו לשלמות. וכך גם ברוחניות.
יהודה רובן
הסכנה שבשוחד העצמי גדולה מזו של השוחד הממוני משום תדירותו וזמינותו וגם משום שאי אפשר להוכיח את האדם על שוחד זה, שהרי ה"נותן" וה"מקבל" הם אותו "אני".
יהודה רובן
הזיכרון הלאומי של חיי השעבוד והגלות במצרים, דיים לעורר חמלה כלפי הגר - אב הטיפוס לכל בודד וחסר מגן בחברה.
יהודה רובן
התורה חייבה להחזיר אבידה מכח מחויבותנו כלפי הבורא שקבע את גדרי ההשבה בתורתו. בכך הפכה מצווה זו לחלק מתורת ה', וחיוב קיומה נובע מצו הבורא.
יהודה רובן
בכל נברא טמון חיסרון ייחודי המבדילו מן השאר. מהותו של חיסרון זה מתבטא ברצון. הווי אומר, הרצון השונה שבכל נברא מגדיר את חסרונו ותובע את צרכיו היחודיים.
יהודה רובן
האדם קיבל את היכולת לברר את האמת ולהפרידה מהשקר. מעתה, גם אם העברה טומנת בחובה מתיקות, יכול האדם להתגבר עליה בסיוע האמת.
יהודה רובן
הדם הוא החומר המחיה את כל הגוף עם כל פעימה של הלב, ובאמצעותו מקיימת הנפש את שלטונה על הגוף.
יהודה רובן
ההענקה לזולת קרויה "צדקה". יש בכך יותר מרמז כי זהו הצעד הצודק שיש לעשותו, הן חלקו הממוני של העני מצוי בידי העשיר.
יהודה רובן
אונאת הזולת בדברים חמור יותר מאונאת ממון. רמאות ממונית פוגעת רק בנכסי האדם, ולעומתה, הפגיעה בדיבור פוגעת באדם עצמו.
יהודה רובן
הלבוש אינו רק הגנה מפני הקור, הוא סימן ההיכר הראשוני וההכרחי לחברה האנושית, להרגשתו המוסרית של האדם, למותר האדם מן הבהמה.
יהודה רובן
הכהן הוא זה שניצב, כביכול, בין העם השואף להתקרב, השואף להתכפר ובין ה' המקבל את עבודת עמו באהבה.
יהודה רובן
המלאכות האסורות בשבת הן המלאכות שהיו דרושות לעשיית המשכן.
ערכים
השחיטה הכשרה היא אחד האופנים המהירים והבלתי כואבים ביותר שייתכנו. לדאבון לב, דווקא פעולה הומנית זו מותקפת על היותה, כביכול, פעולה אכזרית.
יהודה רובן
ליבו האוהב, הרחום והטהור של אהרן התאחד עם נשמות כלל ישראל כאשר נשא על ליבו את חושן המשפט.
יהודה רובן
כך חייבים לנהוג גם בדרכי החיים. להתרחק מהתחום האפור, שאמנם אינו שקר מוחלט, אך גם אל האמת לא מועדות פניו.
יהודה רובן
נשמת אדם שנפטר נידונה בבית דין של מעלה במשך שנים-עשר חודשים. באמירת הקדיש מוסיף הבן זכויות לאביו או לאמו ותורם לעילוי נשמותיהם.
יהודה רובן
הצרות של תקופת עקבתא דמשיחא משולות הן לצירי לידה, והן מביאות בכנפיהן בשורה על הגאולה המתקרבת.
יהודה רובן
רבים טועים בהגדרת המילה "מזל". להמון העם נראה כי הוא דבר הנופל ללא יד מכוונת, ללא סיבה וללא תכלית, כמו גלגל הרולטה. אך אין הדבר כן. "מזל" במקורו ..
יהודה רובן
הולדת בנים ובנות אינה רק מעשה אנושי, אלא היא גם צו עליון וקיום רצון הבורא.
יהודה רובן
התורה מעוניינת שהקשר בין האיש לאשתו ייעשה מתוך רצון עז ובשמחה גדולה, ואז ישיג את תוצאותיו הברוכות.
יהודה רובן
כשאדם מת, היו קרוביו פוצעים את עצמם, מתוך מטרה להכנע לשלטון הכוחות האפלים, העוינים את החיים. באופן זה הם ניסו להגן על עצמם מפגיעת המוות.
יהודה רובן
המלך בעם ישראל נחשב כנציגו של הקב"ה בהנהגת עמו. הוא מסוגל להרים את עמו לפסגות רוחניות גבוהות ולהשתית את חייו על מבועי התורה.
יהודה רובן
איסור ריבית בולם את ההשפעה המשחיתה של הכסף, את התשוקה שכמעט שלא ניתן לכבשה, שהכסף שבידיו יעשה עוד כסף ועוד כסף ועוד...
יהודה רובן
המוסר אינו מתחיל בגינוי הרע או בחשיפת המידות השליליות. לפני הכל, יש לשבח את צלם האלוקים שבאדם, להעלות על נס את רוממות נשמתו ואת הכוחות הטמונים בה.
יהודה רובן
קביעת המזוזה בפתח הבית היא הכרזה כי בבית זה חיים לאור העקרונות שהמזוזה מסמלת. מעבר לכך מעניקה המזוזה שמירה לבית שהיא מונחת בפתחו.
יהודה רובן
העובדה שהקב"ה נטע בנו חיים שיש בהם קדושה עילאית, היא הגורמת שהיעדרות אותה קדושה פותחת פתח לטומאה לשרות על הגוף.
יהודה רובן
הנשמה חשה לא רק בקיומו של הבורא, אלא גם בסדר המוסרי המתוקן של העולם.
יהודה רובן
אנשי כנסת הגדולה זכו להיות ראשוני השבים לארץ לאחר חורבן בית המקדש הראשון, והיו עיני העדה בשנים שבהן הוקם בית המקדש השני.
יהודה רובן
המשנה מכילה את הבסיס לכל התורה שבעל פה היא הפירוש להבנת התורה שבכתב.
יהודה רובן
האדם נולד פרא, עם תאוות ונטיות שליליות, ועליו לעבד את תכונותיו אלו ולעדן אותן כדי לבנות את בניינו הרוחני.
יהודה רובן
תנועת המוסר, שצמחה במזרחה של אירופה, צרובה בזיכרון ההיסטורי כתנועה של עמקות ושל מהפכה פנימית.
יהודה רובן
הברכה החודשית על קידוש הלבנה היא ביטוי להתחדשות בריאת העולם על ידי בורא העולם. בריאה חדשה זו מהווה ביטוי לעתיד טוב ומושלם הנשקף לנו.
יהודה רובן
כאשר מגיע הילד לגיל שבו הוא נחשב "איש", כשהוא כבר אחראי למעשיו והוא בר דעת במידה מספקת לקבל אחריות – הוא מתחייב בכל המצוות.
יהודה רובן
השם "גימטריה" לקוח מהשפה היוונית. מושג זה מציין את חכמת המדידה והתשבורת. הגימטריה היא המתמטיקה של התורה.
יהודה רובן
מטרת נבואות הנחמה היא להחדיר ללב כל יהודי שכל סבל הגלות אינו אלא הכנה לגאולה השלימה שתבוא במהרה.
יהודה רובן
כל השבוע כולו מוקרן מאורה של השבת ומושפע מקדושתה. במשך השבוע אנחנו עוסקים בפרשת אותו שבוע, ומביעים רעיונות ופירושים העולים מתוך דבריה.
יהודה רובן
המקיים את מצוות כלאיים מתחנך לאיפוק ביחסיו עם הטבע הסובב אותו, ליראת כבוד מפני חוקי היקום וליראת כבוד מיוחדת כלפי מחוללם.
יהודה רובן
כאשר האדם אינו מתאמץ להתחדש תדיר מבחינה רוחנית, גם המצוות עלולות לההפך לסדרות של מעשים חיצוניים, חסרי חיות פנימית.
יהודה רובן
זכירת מעמד הר סיני היא העצה היעוצה לכל אחד מאיתנו, כדי שיוכל להחזיק מעמד באמונת תום בכל מצבי הגלות הקשה והארוכה.
יהודה רובן
אליהו הנביא פועל כמלאך, אך קשריו עם בני עמו, שוכני ארץ, לא ניתקו. הוא מתגלה באופנים שונים לצדיקים, והוא עתיד להתגלות לכל ישראל כמבשר הגאולה.
יהודה רובן
על ידי הקרבת הקרבן מוסר האדם באופן רוחני בחזרה לבוראו את כוחותיו ואת כל הכלים שנתן לו הקב"ה , ובכך הוא מקדש את החומר ומחבר את עצמו למקור הרוחני.
יהודה רובן
המצוות הן ביטוי לאמונה בבורא ולהכרת הטובה כלפיו. מטרתן לבטא את האמונה שבלב, להעלות את הנשמה ולרומם את הנפש.
יהודה רובן
שבעה שערים פתוחים בחומת ירושלים למעבר בין העיר העתיקה למחוצה לה, ו-34 מגדלי שמירה משובצים בה.
ערכים
הבסיס למצוות ביקור חולים הוא הדאגה לשיפור תנאיו של החולה. תחושת החולה שמתעניינים בו, שדואגים וחרדים לשלומו – ערכה רב לעתים יותר מכל תרופה. הצד הרוחני ..
יהודה רובן
האיזון הרצוי בתכונותיו של האדם הוא שמידת הנתינה תשלוט, ומידת הנטילה תהיה משועבדת לה. מגמתו של האדם תהיה להיטיב, ובכח הנטילה הוא ישתמש כדי לדאוג ..
יהודה רובן
עבודת האלילים לא נולדה על מצע של כפירה בקיומו של הבורא. היא נבטה בתחילה בליבם של בני אדם מאמינים, המכירים בבוראם, אלא שטעו טעות יסודית וסברו כי לא רק ..
יהודה רובן
מי שמת ואין לו בנים אינו נכנס למחיצתו של ה' וצריך להתגלגל ולחזור לעולמנו פעם נוספת ולתקן את המעוות. לכן, מהווה היבום תועלת גדולה לנפטר, כדי להציל את ..
יהודה רובן
בית הלל ובית שמאי נתנו שניהם תוקף מחייב ומוחלט לכל הלכות התורה ללא כל פשרה וויתור, ולא כפי שמקובל בטעות בפי ההמון.
יהודה רובן
דברי הנביאים לא נועדו ללמד את עם ישראל מה יעשה הקב"ה, אלא להנחותם מה עליהם לעשות כדי למצוא חן בעיני ה'.
יהודה רובן
"מנין" הוא צירוף של עשרה אנשים (או יותר) מגיל בר מצוה ומעלה, המתפללים יחד.
יהודה רובן
את קופת הצדקה החשיבו יהודים לתשמיש של קדושה, ולא בכדי. הצדקה היתה לחם-חוקם של בני ישראל לאורך כל הדורות.
ערכים
כל ימיו מקבל האדם טובות מהקב"ה. איבריו המשוכללים פועלים כהלכה, האוויר מסופק לנשימתו ללא הרף, האור לעיניו והמזון למאכלו מוענקים לו תדיר. כל אלו ..
יהודה רובן
היראה מפני ה' והאהבה אליו הינם מזיגה המייפה את החיים ומאירה את הדרך לעלות בהר ה' ולהתייצב לפניו במלוא מיצוי העבודה בעולם הזה.
יהודה רובן
משמעות המושג "קבלת עול" היא שהאדם חי תדיר תחת ההכרה שהוא אינו היישות המרכזית בתבל, אלא יש מעליו יישות עליונה.
יהודה רובן
כל השפע וכל העונג שבעולמנו החומרי נחשבים פחות מאסימונים שחוקים לעומת השכר האמיתי המיועד לעושה מצוה.
יהודה רובן
מבכורי מצרים ציפו ממרום שכבנים אחראים הם יתקוממו נגד השעבוד האכזרי של עם ישראל וימנעו ממנו את הסבל המתמשך.
יהודה רובן
מצוות תרומות ומעשרות באות להזכיר לאדם כי השפע שבידו ניתן לו כפיקדון ממרום, וכי הוא שליח של הבורא לדאוג לפרנסתם של מעוטי היכולת.
יהודה רובן
האחידות הקיימת אצל כל ישראל והקיום הזהה גם בפרטי המצוות שאינם מפורשים בתורה מוכיחים כי גם הם ניתנו במעמד הר סיני.
יהודה רובן
שכרה של מצוה אחת ויחידה גדול יותר מכל ההנאות שמציע העולם הזה לכל היצורים המצויים בעולם מתחילת הבריאה ועד לדור האחרון.
יהודה רובן
"עיוור" הוא אדם הנתון במצוקה, הוא זקוק לעצה טובה שתעניק פיתרון לבעייתו. אם אתה מטעה אותו בשעה שהוא סומך עליך, נחשב מעשה זה כאדם המניח אבן לפני עיוור ..
יהודה רובן
תפקיד המזבח היה לכפר על היחיד ועל הציבור. החטא, כשמו כן הוא, החטאת מטרת החיים כולה. מטרת הקורבנות, להוסיף שלמות לאדם ולקדמו בסולם הרוחני.
יהודה רובן
האלוקים אינו זקוק למשכן, האדם הוא זה שזקוק לו כדי להשֹביע גם את החושים הגשמיים בדבר שיזכיר לו את נוכחות האלוקים.
יהודה רובן
שבעת הקנים שבמנורה הם כנגד "שבע החכמות". כל החכמות שבעולם באות כולן ממקור עליון, והן יצירות של הקב"ה.
יהודה רובן
השולחן שעמד במשכן מלמדנו בסמליו שכלכלה נכונה השואפת לרווחת אמת, היא זו המביאה את טעם הריסון בצריכה ואת האושר שבעזרה לזולת.
יהודה רובן
קדושתם של הבגדים היתה כה גדולה עד שהכהן בלובשו בגדים אלו, היה בכוחו לכפר על עבירות שנעשו ללא כוונה תחילה.
יהודה רובן
על הכפורת (המכסה) שעל ארון הברית ניצבו הכרובים, ופני פעוטות להם. לרמוז שמעשי האדם יהיו זכים כמלאכים וכתינוקות שלא חטאו.
ערכים
חוטי הציצית הם החוט המקשר בין הבגד המבטא את "הלבוש" ואת הגשמיות, לערכי היהדות הבאים לנצור את הגרעין הרוחני הקיים בכל עשייה בעולם החולין.
יהודה רובן
סגולתו ההרסנית של השוחד מתבטאת בכך שמקבל השוחד מסרב להכיר בכך כי השוחד שקיבל הוא האחראי להסברים ולצידוקים ההגיוניים והמקוריים העולים בדעתו.
יהודה רובן
קידוש ה' הוא עבודתו הפרטית של כל אחד כלפי בוראו. היחודיות של כל אדם היא גם יחודיות בקידוש ה'.
יהודה רובן
חיינו יהיו רגועים הרבה יותר, כאשר נפנים את העובדה שמה שאינו שלנו, לא יכול היה להיות שלנו, אף אם היינו עושים מאמץ להשיגו.
יהודה רובן
הרמב''ם הצדיק בגדלותו את האימרה שהשתרשה בתודעת העם כי ''ממשה עד משה לא קם כמשה''.
יהודה רובן
הצדוקים האמינו רק בתורה שבכתב, וטענו שאין צורך בחכמים כדי לדעת את דיני התורה.
יהודה רובן
ראשי התיבות של המילה: רש"י, הן רבי שלמה יצחקי – בן יצחק. מאוחר יותר הצמידו משמעות נוספת לאותם ראשי תיבות: רבן של ישראל.
יהודה רובן
בשותפות שבין יששכר וזבולון, הופך זבולון לכעין יישות אחת עם יששכר, ועל כן השכר מתקבל על ידי שניהם במשותף, גם כאן בעולם הזה וגם בעת הגמול בעולם העליון.
יהודה רובן
תופעת ההתחדשות של הירח מעלה אותנו אל אור החירות המוסרית, ומרוממת אותנו אל פיסגת האור.
יהודה רובן
בשנים מסויימות מוסיפים ללוח השנה העברי חודש נוסף כדי למלא את הפער בין שנת הירח לשנת השמש. שנה זו נקראת שנה מעוברת.
יהודה רובן
היהודים בתפוצות נהגו לחוג כל חג במשך שני ימים, שהרי הם לא ידעו אם החודש הקודם היה חסר או מלא, והם חששו שמא הם יחללו את החג. יום החג הנוסף נקרא "יום ..
יהודה רובן
שמחת התורה היא שמחתו של כל יהודי באשר הוא. כולם עולים לתורה וכולם שמחים על שזכו לסיימה.
יהודה רובן
שערי תשובה פתוחים לכל ולעולם אינם ננעלים. גם אלו אשר העמיקו סרה, אם רק יטו מדרכם וירימו את עיניהם למרום, ימצאו יד פשוטה לקבל שבים.
יהודה רובן
התשליך הינו מעשה סמלי, המראה את הרצון השוכן בתוככי הנפש להיטהר מהחטאים ולשוב בתשובה שלמה לפני מלך מלכי המלכים.
יהודה רובן
פרוזבול היא תקנה עבור העשירים כדי שלא יעברו על אזהרת התורה שלא להלוות לעניים, וגם תקנה עבור העניים שיקבלו הלוואות בהתקרב שנת השמיטה.
יהודה רובן
כשם שקיים הבדל בין קודש לחול, בין אור לחושך ובין ישראל לעמים, כך גם היום השביעי נבדל משאר הימים.
יהודה רובן
כאשר הציפור מצטערת על שנלקחו אפרוחיה, וקול בכייתה מגיע לשמיים, הוא מעורר את רחמי ה' על בניו שנלקחו לגלות.
יהודה רובן
עוצמת השואה וחריגתה מעבר לכל מה שנתפס בהיגיון האנושי, גרמו לרבים לפקפק בקיומה של השגחה אלוקית.
יהודה רובן
הנביא קורא להתנער מן ההתפלשות בעפר האבל ולהתעודד באמונה שכשם שנבואות הפורענות התקיימו במלואן, כך תתקיימנה גם נבואות הנחמה.
יהודה רובן
ירושלים היא עיר הנצח ועיר התקווה. כולנו מצפים ומייחלים לבואה של הגאולה השלימה שתהפוך את ירושלים למוקד רוחני של העולם כולו.
יהודה רובן
כאשר ראה משה את העגל במרכז המחנה, הבין שיוצאי מצרים עודם לכודים במלכודת היצר המוחשי, עודם מייחסים ערך מוחלט ואלוהות לעצמים גשמיים ולסמלים חיצוניים.
יהודה רובן
רבי שמעון בר יוחאי חיבר את ספר הזוהר כפירוש על כל עשרים וארבעה ספרי התנ"ך, אולם לדאבוננו, נותרו לנו רק כתביו על חמישה חומשי תורה.
יהודה רובן
פעמיים קיבלו ישראל מאת הקב"ה את לוחות הברית. הפעם הראשונה היתה בהר סיני בז' בסיון, הפעם השניה – ביום הכפורים.
יהודה רובן
את קופת הצדקה החשיבו יהודים לתשמיש של קדושה, ולא בכדי. הצדקה היתה לחם-חוקו של עם ישראל לאורך כל הדורות.
יהודה רובן
העיסוק בתורה אינו יכול להצטמצם למסגרת הרחבת אופקים ותוספת ידע בלבד. לימוד התורה אמור לגרום לשינוי רוחני מהותי בלבו של הלומד.
יהודה רובן
כל אחד משלשת המועדים פסח שבועות וסוכות נועד להשריש בלב האדם את אחד משלשת יסודות האמונה היהודית: מציאות הבורא, תורה מן השמים והשגחה פרטית.
יהודה רובן
מצוות קידוש החודש היא מערכת מורכבת של חישובים אסטרונומיים, המאפשרת את קביעת השנה היהודית על חודשיה ועל מועדיה.
יהודה רובן
קבלת התורה היתה פיסגת גאולת מצרים, וזוהי גם תכלית קיומו של עם ישראל, להיות לעם סגולתו של הקב"ה, כממלכת כהנים וגוי קדוש.
יהודה רובן
התורה נתנה משמים ומנחילה לנו את כל אשר התרחש לטוב ולמוטב כדי שנלמד מוסר השכל ממאורעות אלו ונפנים את הלקחים בלבנו.
ערכים
מדוע היהדות רואה את נושא הצדקה כאחד ממרכזיה ואת גמילות חסד כאחד מהעמודים שעליו עומד העולם?
יהודה רובן
המצוות הן השורשים המחברים את האדם למעלה ותפקידן הוא לשמור על קשר עליון זה שבין הנשמה לבין מקורה.
יהודה רובן
קיימים שישה דברים שמצווים אנו לחזור ולשנן אותם בכל יום כדי שיעמדו לנגד עינינו בכל עת.
יהודה רובן
כאשר האדם מקדש על היין בליל שבת, הוא מעיד קבל עם ועולם שהוא מאמין שיש בורא לעולם, ששום פרט לא נברא מעצמו, ואין מקריות בעולם.
יהודה רובן
"ישיבה" היא מקום שבו מתחנך הלומד בראש וראשונה להיות 'אדם', צלם אלוקים, לחיות חיים התואמים עם רצונו של ה' נותן התורה.
יהודה רובן
אנטיוכוס אפיפנס אסר לקרוא בתורה בשבת, ולכן החלו לקרוא פרק בנביא, כדי שלא תשתכח תורת הקריאה בשבת. קריאה זו לא פסקה גם לאחר ניצחון החשמונאים וביטול ..
יהודה רובן
בכתובה הבעל מתחייב לאשתו, כי, בעזרת ה', אעבוד ואפרנס, אדאג לך למזון, לכסות ולדיור.
יהודה רובן
התפילה אינה בריחה מן העולם אל הדמיון הילדותי, כי אם דווקא גילויו מחדש של העולם הזה שלנו על כל עומקו ויופיו.
יהודה רובן
כיסוי הראש מזכיר לכל הסובבים את הרעיון שהאדם אינו אדון לעצמו, אלא קיימת סמכות עליונה מעליו, והיא המכתיבה לו את אורחות חייו.
יהודה רובן
הסנהדרין הגדולה היא זו שהיתה דנה את מנהיגי העם – מלכים, נשיאי שבט וכהנים גדולים – ולהבדיל, היא זו שדנה את נביאי השקר.
יהודה רובן
הרמב"ם כותב בהלכות תפילין: קדושת תפילין – קדושתן גדולה היא. כל זמן שהתפילין בראשו של האדם ועל זרועו הוא עניו וירא שמים ומפנה את לבו לדברי האמת והצדק.
יהודה רובן
מתן הצדקה מתואר בפי הנביא כזריעה, כשם שהזריעה מצמיחה פי כמה וכמה מאשר הושקע בה, כך גם סגולת הצדקה עשויה להניב פירות רבים ביותר.
ערכים
על המנחמים לדבר עם האבל ולנסות להחדיר לליבו את העובדה שקיימת תכלית בפטירתו של קרובו ושהכול מתנהל על פי חשבון מדוקדק של ה', שוכן מרומים. שעליו להצדיק ..
ערכים
המצוות תואמות את נפש האדם, את אופיו ואת מצפונו. אי הציות לעקרונות יסוד אנושיים אלו, גורם לשחיקת מוסרו של האדם, ומהווה דוגמה להדרדרות שחלה בדור שלפני ..
יהודה רובן
ייחודה של ארץ ישראל מורה על ייחודו של העם המיועד לשבת בה ולאכלס אותה. היא שומרת לו אמונים לעולם. ארץ ישראל לעם ישראל!
יהודה רובן
ארץ ישראל אינה פיסת אדמה כשאר הארצות, היא נחשבת לפלטין של מלך, מלכו של עולם. בהתאם, מי שמזלזל בה, פוגע בכתר המלך.
|
|
|
|